Bijna alle aanrijdingen op spoorweg door risicovol gedrag

25 april 2013
Vogelenzang

Ongeduld en roekeloosheid onder weggebruikers zijn de belangrijkste oorzaken van aanrijdingen met een trein. Zo'n 99% daarvan is te wijten aan risicovol gedrag. Na een succesvolle pilot worden de 'dichtligtijden' van 12 overwegen verkort. ProRail trekt één miljoen euro uit om voor ongeveer 125 overgangen de 'dichtligtijden' te onderzoeken en waar mogelijk aan te passen.

Het aantal ongevallen op overwegen is in 2012 gedaald. De gevolgen van de aanrijdingen zijn wel ernstiger. In 2012 waren er 38 aanrijdingen op overwegen, tegenover 42 aanrijdingen in 2011. Het aantal dodelijke ongevallen in 2012 staat op 14, het jaar daarvoor op 9. In 2013 waren er al 9 aanrijdingen op overwegen waarvan 5 met een dodelijke afloop.

"Wachten voor spoorbomen is niet altijd leuk, maar wel van levensbelang," zegt ProRail. "Sommige mensen denken: 'Ik ben het wachten zat, dus ik ga gewoon langs de overwegbomen'. Dat ongeduld kan een dodelijke afloop hebben."

Voor de veiligheid en betrouwbaarheid van het treinverkeer, gaat ProRail de seinen anders plaatsen, kleine aanpassingen in de dienstregeling doorvoeren of in overleg met de vervoerder de treinen snellere vertrektijden geven. Per overweg is dat maatwerk. Eind 2013 moet er een plan van aanpak liggen.

Sta stil

Uiteindelijk is het gedrag van de weggebruiker bepalend voor de veiligheid. ProRail voert dit jaar de campagne 'Sta stil bij de overweg'. Via radiospotjes, ludieke acties bij overwegen en advertenties op internet wordt de weggebruiker op de eigen verantwoordelijkheid gewezen.