Autisme en ideaal bestuur in de prijzen bij scholieren

11 may 2012
Haarlem

De prijs voor het beste HAVO-werkstuk ging naar Daniël Kist (Haarlem) van het Kennemer Lyceum voor zijn werkstuk over autisme. De titel van het werkstuk van Daniël Kist over autisme luidt Accept difference. Not indifference.

Volgens de jury heeft Daniël op voortreffelijke wijze in het Engels inzicht gegeven in het leven met autisme. Hij oogst hun bewondering zowel met de inhoud als met de zorgvuldige opzet. In het werkstuk beschrijft Daniël autisme niet alleen vanuit de theorie, maar ook vanuit zijn eigen ervaring met het syndroom van Asperger. 'Mijn belangrijkste conclusie is dat er goed mee te leven valt en dat je ook profijt van dit syndroom kunt hebben', stelt Daniël.

De jury noemt het winnende VWO-werkstuk over ideaal bestuur van Dieks van Gogh en Gijs Weijers van het Eerste Christelijk Lyceum een literaire en creatieve prestatie waar deze twee jongelingen trots op mogen zijn. Dieks en Gijs werden geïnspireerd door de vraag 'wie de macht heeft en wie de macht zou mogen hebben?'

Dat hun werkstuk de prijs kreeg hadden Gijs en Dieks absoluut niet verwacht, omdat hun onderzoek niet puur wetenschappelijk is. 'Maar het is natuurlijk hartstikke tof dat we toch gewonnen hebben.'

Ten slotte zijn er twee eervolle vermeldingen. Leonie Verbakel en Shanice Goedoen (HAVO Haarlemmermeer Lyceum) krijgen een eervolle vermelding voor hun werkstuk Mode 20ste eeuw, een combinatie van theorie over dit onderwerp en een creatief handboek met foto's en stofjes uit de verschillende decenni.

De andere eervolle vermelding is voor het opvallende werkstuk van Laurence Herfs uit Heemskerk van Gymnasium Felisenum (Velsen-Zuid). Zij gebruikte haar vaardigheid en voorliefde voor striptekenen om haar theoretische werkstuk over de geschiedenis van het Westen op bijzondere wijze te illustreren met een zelf getekend stripverhaal.