'Ik knip de gaatjes nog met de tang van mijn vader'

02 august 2011
Hoorn

Gerrit Barendregt stamt uit een echt openbaar vervoer gezin. ,,Mijn vader was wever van beroep, maar daar was geen droog brood meer mee te verdienen. Toen is hij als conducteur bij de Gooische Tramwegmaatschappij gaan werken. Eerst los/vast, later vast. Dat heeft hij tot zijn pensioen gedaan.''

Aanvankelijk koos Gerrit Barendregt een ander pad in zijn arbeidzame leven. ,,Ik heb jarenlang gevaren, als machinist op de grote vaart. Daarna heb ik bij Hoogovens gewerkt. Maar het spoor bleef trekken. Sedert 1992 ben ik vrijwilliger bij de Museumstoomtram.'' Bij de Stoomtram kan de inmiddels 65-jarige Gerrit Barendregt nog vele jaren mee. Hij helpt graag in de werkplaats, waar oude rijtuigen weer rijklaar worden gemaakt. Toch is hij vooral in zijn element als conducteur. In zijn conducteurspak ziet hij er ook uit als een echte conducteur van vroeger, toen een conducteur nog vaderlijk gezag uitstraalde. Daarbij spreekt hij ook nog zijn talen.

,,Ik vind het fijn om met mensen om te gaan. Ik vertel graag over de geschiedenis van de stoomtram en de rijtuigen. De meeste reizigers stellen algemene vragen, maar regelmatig rijden er ook echte spoor enthousiastelingen mee. Dan moet je hele specifieke vragen kunnen beantwoorden.''

De Museumstoomtram rijdt 270 dagen per jaar, waarbij de zomermaanden vanzelfsprekend de drukste periode zijn. ,,Tot 21 augustus rijden we met de Gooische Moordenaar, dat wil zeggen Loc18 oftewel 'Leeghwater', en het prachtig gerestaureerde Rijtuig 22. We doen dan drie ritten per dag, van Hoorn naar Medemblik en terug. Om 10.00 uur en 13.30 een Historische Rit. Om 11.00 uur rijdt ook nog de Boottram. Die sluit in Medemblik aan op de boot naar Enkhuizen.''

Veel mensen vragen waarom de Gooische stoomtram nu precies 'Moordenaar' wordt genoemd. Gerrit legt het graag uit. ,,In de beginjaren van de stoomtram waren er nogal eens ongelukken. Daarom werden ze in de volksmond 'Moordenaar' genoemd. Niet alleen de Gooische tram, overigens. Maar de Gooische tram kreeg een speciale reputatie omdat het de enige was die voornamelijk personen vervoerde. De andere trams reden vooral met goederen.''

Trambotsing

Een spraakmakende trambotsing vond plaats op 7 augustus 1927 bij Laren. Daarbij vielen vier doden te betreuren. ,,De Gooische tram had al een beetje de naam een moordenaar te zijn. Dat werd nog eens bevestigd op die tragische dag. In onze werkplaats in Hoorn kunnen de mensen er krantenfoto's van bekijken. Je ziet er zelfs een overledene op. Dat zouden ze vandaag de dag niet meer publiceren.''

In totaal vielen er door de jaren 117 doden te betreuren langs het traject van de Gooische tram. In de meeste gevallen werden ze veroorzaakt door onoplettende weggebruikers. In die tijd was men ook nog niet in staat om gecompliceerde bloedingen te stelpen, waardoor mensen die een been verloren niet gered konden worden. Aan de positieve kant stond De Gooische stoomtram ook bekend als de meest luxe, met een prachtig interieur. Mede dankzij de tram kon Laren uitgroeien tot een befaamd kunstenaarsdorp. En de tram was niet kapot te krijgen, herinnert Gerrit Barendregt zich. ,,In de jaren dertig ging de tram eerst over op benzine en daarna op diesel. Maar in de oorlog was er geen diesel meer te krijgen. Mijn vader vertelde dat ze toen weer zijn overgegaan op stoom. Want steenkool was nog wel verkrijgbaar. Zodoende bleef de tram gewoon rijden.''

Wie meer wil weten over de Gooische Moordenaar en de Museumstoomtram kan een kijkje nemen op www.museumstoomtram.nl