Boekhuis in oprichting

15 april 2015
Schiedam

Bovendien vond ze het net een stap te ver om de directe concurrentie aan te gaan met Boekhandel van Leeuwen. Nu Van Leeuwen definitief dicht is kan Jongen volledig aan de slag met haar streven: Een boekhandel die een breed assortiment en degelijke vakkennis combineert met de huidige eisen van de klant, namelijk snelheid, gemak, beleving en verrassing.

Jongen: ''Ik heb gemerkt dat heel veel mensen uit de stad het ontzettend jammer vinden dat er nu geen goede boekhandel meer is in het centrum. Met drie enthousiaste Schiedammers heb ik een groep gevormd om het plan te gaan vormgeven. Ik heb ervoor gekozen om het niet alleen te gaan doen, omdat ik graag mensen om me heen heb om mee te brainstormen en ideeën te toetsen en omdat ik wil dat deze boekhandel gedragen wordt door de gemeenschap.''

Crowdfunding

''Onze mening is dat een boekhandel niet alleen maar een commercieel bedrijf is maar ook een culturele functie heeft, en dan bedoel ik cultuur in de ruimste zin van het woord. Een boekhandel moet daarom laagdrempelig en gemakkelijk bereikbaar zijn voor iedereen. Wij willen een boekhandel die door de mensen uit de stad gedragen wordt. De belangrijkste activiteit wordt uiteraard het verkopen van boeken, nieuw, ramsj en tweedehands, en cadeauartikelen die gerelateerd zijn aan boeken en schrijven. Daarnaast willen we een uitgebreide programmering verzorgen met activiteiten waarover de Schiedammers kunnen meebeslissen en ideeën kunnen aandragen.''

Om het plan te realiseren zal zodra het financiële plan is uitgewerkt worden begonnen met een crowdfundingscampagne. ''We zijn nog aan het onderzoeken wat de constructie van de organisatie wordt. Er is bijvoorbeeld met Donner over hun doorstart in Rotterdam gesproken. Maar ook met diverse andere boekhandels in het land die allemaal op een geheel eigen wijze zijn opgericht hebben we van gedachten gewisseld.''

Er wordt nog gezocht naar een geschikte locatie: ''Ik zie zelf voor me dat het een ruim opgezette, lichte plek wordt die tegelijkertijd een sfeer van huiselijkheid oproept. Overzichtelijkheid vind ik ook heel belangrijk, een klant die graag zelf zoekt moet snel op de goede plek belanden. We verwachten over drie á vier maanden te kunnen starten, natuurlijk afhankelijk van hoe alles loopt. Het Schiedams Boekhuis moet zowel online als offline gemakkelijk te bereiken zijn. In de winkel is internet en sociale media alom aanwezig en omgekeerd. We willen de klant alle mogelijkheden bieden qua bestellen en afhalen!''