'Best lastig, zo'n hellingproef'

09 july 2013
Purmerend

De gemeente heeft 450 mensen aangeschreven; éénderde heeft zich aangemeld voor de cursus, die twee uur duurt. De zestien deelnemers worden deze middag in twee groepen verdeeld. De ene groep krijgt binnen theorieles, de andere groep komt buiten in actie met hun scootmobiel op het parcours met hindernissen. Vrijwilligers, een ergotherapeut, een monteur en projectleider Theo Bakker begeleiden de deelnemers.

De ergotherapeut en monteur observeren de rijders en kunnen als het nodig is, gelijk ingrijpen. De servicebus van Harting-Bank staat om de hoek, om eventueel de remmen na te kijken of de banden op te pompen. De deelnemers gaan onder begeleiding het parcours op, waarbij ze onder andere een hobbelige weg moeten nemen, een scherpte bocht naar links, een hellingproef en achteruit inparkeren. Situaties die in het dagelijkse leven ook voorkomen, bijvoorbeeld als je in een krappe supermarkt achteruit moet rijden. 'De deelnemers die ook autorijden, hebben weinig moeite met de onderdelen. Als iemand een bepaald onderdeel lastig vindt, is er alle tijd om dat over te doen. Zo'n hellingproef is best lastig voor sommigen. Omdat je deelnemer bent aan het verkeer, moet je de regels kennen en goed weten hoe de scootmobiel werkt', legt Theo Bakker uit. 'En dat komt allemaal aan bod tijdens de cursus.'

Verplicht

Het is voor het eerst dat deze opfriscursus wordt gedaan. Heel Zaanstreek-Waterland (zo'n 1600 scootmobielrijders) wordt door Harting-Bank bediend tijdens de cursus. Edam-Volendam en Zaandam volgen nog. 'Eigenlijk zou deze cursus bij aankoop van de scootmobiel verplicht moeten zijn.'

Terwijl de deelnemers buiten op het parcours oefenen, luistert de andere groep binnen naar de theorie uitleg. Via foto's, genomen in Purmerend, legt de instructeur de verkeerregels uit. Ook voor niet-scootmobielrijders, zoals ik, is de theorie leerzaam. Voorrangregels, ongelijkwaardige kruisingen, militaire colonnes, voorsorteren, het komt allemaal aan bod.

Deelnemers, vrijwilligers en medewerkers zijn allemaal enthousiast over de cursus. Na afloop krijgen de scootmobielrijders een bewijs dat ze hebben meegedaan aan de cursus en een geel hesje, dat ze aan hun stuur kunnen hangen om extra op te vallen.