'Geluid klaar...camera...actie!'

30 december 2011
Poortugaal

7.45 uur. Rotterdam ontwaakt. De cast en crew van de film Black Out van Dik Trom-regisseur Arne Toonen nuttigen op dit tijdstip al een stevig ontbijtje buiten achter het oude postkantoor aan het Rodezand. Het belooft een spannende opnamedag te worden op de set van de thriller Black Out die eind januari 2012 in de bioscoop te zien is en op de tv. Na het ontbijt treffen de cast en crew en de verslaggeefster-annex figurant - ik speel deze dag een bejaardenverpleegster - voorbereidingen voor een lange maar enerverende draaidag. Welke acteurs zal ik vandaag op de set gaan ontmoeten? Hoofdrolspeler Raymond Thiry (Gouden Kalf-winnaar voor zijn rol in Oorlogswinter), de zusjes Katja (Interview) en Birgit Schuurman (De Eetclub), Ursul de Geer (De vierde man) of Kim van Kooten (Phileine zegt sorry)?

Buitenscènes

Mijn gepensioneerde mede-collega-figuranten, Henk Berkelaar (68) uit Almere en Co van Nimwegen (65) uit Berkel en Rodenrijs - beiden gepokt en gemazeld in het 'figurantenvak' - figureren deze dag als bejaarden. Verder zijn er geen figuranten, we zijn maar met z'n drieën. In het filmverhaal wordt ex-crimineel Jos Vreeswijk (Raymond Thiry) op de dag voor zijn huwelijk wakker met een pistool in zijn hand naast een onherkenbaar lijk. De onderwereld beschuldigt hem bovendien van het stelen van 20 kilo coke. Jos krijgt 24 uur de tijd om alles op te lossen. Bijkomend probleem is echter dat hij een black out heeft. Lukt het hem om te voldoen aan het ultimatum en op tijd te zijn voor zijn huwelijk? In Rotterdam worden op deze prachtige herfstdag uitsluitend buitenscènes 'gedraaid' met spannende politieachtervolgingen. Het monumentale gerestaureerde stadhuis van Rotterdam decoreert deze dag als 'een bejaardenhuis voor welgestelden' waarin zich 'een maffiabaas' bevindt. Direct na het ontbijt worden we onder handen genomen door de dames Evelien Klein Gebbink (kleedster) en Marleen Holthuis (visagie). De huid van 'bejaarde' Co wordt wat grauwer gemaakt, hij moet er vooral niet al te gezond uitzien. Mijn make-up wordt bijgewerkt en mijn haar moet finaal anders (zonde van mijn föhnwerk!) in de lijn van 'een beetje gesoigneerde verpleegster' en ik word gehuld in passende witte kleding. Figurant Henk komt er goed vanaf, aan hem hoeft niets 'te gebeuren'. Maar is dat in dit geval wel een pré? Voorlopig zijn we nog niet aan de beurt, het leven van een figurant - zo blijkt - bestaat voornamelijk uit wachten... Wat is daar in hemelsnaam nou zo leuk aan, vraag ik aan Co die al jaren staat ingeschreven bij castingbureaus.

BN'ers

"Tja, voor het geld hoef je het niet te doen, maar je komt op plekken waar je normaal niet komt, ziet veel scènes en ontmoet veel leuke mensen en BN'ers. Het is kortom een leuke tijdsbesteding." Henk is het met hem eens, ook wat die BN'ers betreft. "Ja, Jeroen van Koningsbrugge is in het echt ook leuk en Bo van Ervens Dorens erg sympathiek." Inmiddels heeft hij al gefigureerd in vele bekende Nederlandse films en tv-series zoals onder anderen Nova Zembla (bedelaar), Loft (bruiloftsgast), Seinpost (automonteur) en in de tv-serie over de ontvoering van Freddy Heineken (lid van de raad van bestuur). Ook Co heeft de nodige ervaring opgedaan als figurant in filmpjes over Rotterdam en het museum Boymans van Beuningen, een instructiefilmpje voor de politieacademie en een fotoshoot voor het Wereldmuseum. Tussen de opnames door spreek ik hoofdrolspeler Raymond Thiry, die mij vertelt het script in een week te hebben gelezen en in een rol niet vanuit zijn innerlijk te werken, maar 'only skin deep'. "Het gaat bij acteren vooral om het uiterlijke plaatje, je bent een soort model, ik werk niet vanuit het innerlijk." Betekent dit inleving? Misschien. Een goede tip is nooit weg. Na wat politiescènes zijn wij - de figuranten - eindelijk aan de beurt. Henk en Co hadden mij er al op voorbereid dat scènes minimaal 3 à 4 keer worden opgenomen. Wij moeten in een afluisterscène met de politie, die zich bevindt in een auto voor het bejaardenhuis (het stadhuis van Rotterdam), als achtergrond met zijn drieën van de ene zijde naar de andere lopen. Ik ondersteun daarbij Co die als bejaarde immers moeilijk loopt. Geluid klaar, camera klaar, actie! Onze scène staat er na acht keer (!) eindelijk op en dat is gelukkig niet aan ons wijten. Na de lunch maken we kennis met 'de schoonzoon van Jos en 'man van stand', Ursul de Geer - 'het is hier fantááástisch!' - die de rest van de middag samen met onder meer Thiry en de bekende actrice Renée Fokker (Vrouwenvleugel) diverse scènes zal spelen waarbij 'rekwisieten' als een oude schitterende donkergroene Rolls en een donkerrode Ford mustang worden gebruikt.

Moe

In de middag slaat de vermoeidheid bij de cast en crew toe. Acteur Bas Keijzer, (o.a. de Eetclub) in de film het maatje van Jos, vertrouwt mij tussen de opnamen door, dat ie best wel moe is van de drukke draaidagen in combinatie met zijn werk in het theater waar hij gisteren zijn laatste rol speelde in een stuk van Ionesco. "Maar zo vandaag op de set vind ik het ook heerlijk hoor. Rotterdam is niet alleen een wereldstad, maar ook een echte werkstad. Filmen vlakbij de drukke Coolsingel, dat kan toch alleen maar in Rotterdam?" Na nog een paar spannende achtervolgingsscènes met onder anderen Thiry en De Geer - 'de volgende take maak ik een nog snellere sprint' - en twee scènes waarin 'de verpleegster met de twee bejaarden' weer moeten opdraven, staan alle scènes er goed op en zit het werk er aan het eind van de dag voor de figuranten op. We voelen ons voldaan, maar wel volkomen black out. Uiteraard zijn we superbenieuwd naar het eindresultaat, ook al zijn we slechts een klein schakeltje in het filmgeheel. Maar of je nu hoofdrolspeler bent of figurant, het is net wat Thiry zegt: "Je maakt de film tóch met z'n allen."