'De essentie is dat je je verdiept in die ander en naar jezelf kijkt'

04 september 2015
Bussum

'Een eigen bedrijf en dan zoveel omzet. Hoe heb je dat gedaan?

'Toen ik in 2003 met mijn bedrijf begon, na mijn studie aan de UvA in Amsterdam, heb ik mij altijd gerealiseerd dat het kon. Op 1 maart ben ik, samen met een compagnon, begonnen en na achttien maanden hadden we een omzet van 700.000 euro. Het enige dat ik daarvoor heb gedaan, is de markt benaderen en vragen of ze tijd voor me hadden. In een gesprek met een klant vraag ik, op verschillende manieren, waarom hij of zij met mij zaken wil doen. Inhoudelijks niks speciaals maar communicatief wel en dat beschrijf ik ook in mijn boek. Je hoeft dus niet iets bijzonders te doen met je bedrijf, je moet 'het' gewoon doen en veel potentiële klanten benaderen met die mentale instelling. En denk niet: 'ik heb al vijf klanten'. Maak er vijftig klanten van en als je dat bereikt hebt, kun je er ook honderd benaderen en dan tweehonderd.'

In jouw boek leg je uit dat je in zeven stappen meer omzet kunt krijgen. Wat houden die stappen in?

'Ik heb het boek geschreven voor zakelijke ondernemers, tekstschrijvers, accountants, webredacteuren en zzp'ers die ongeveer een jaar bezig zijn. De eerste stap van ondernemen is dat je een aanbod of product hebt waar de markt op zit te wachten. Veel ondernemers denken dat ze met iets bijzonders moeten komen maar dat is absoluut niet waar. Bij de tweede stap moet je je afvragen of jouw aanbod aansluit op de markt. En dan ga je door naar stap drie om te onderzoeken waar jouw specifieke klant behoefte aan heeft. Veel beginnende ondernemers denken dat als je met je aanbod een markt hebt gevonden dat de rest vanzelf gaat. Ze gaan bij de telefoon zitten en wachten tot ze gebeld worden. Dat werkt natuurlijk niet. Je moet ervoor zorgen dat ze geïnteresseerd zijn en dat ze met je in gesprek willen. Als je met ze in gesprek gaat, is het belangrijk dat de klant je aardig vindt, de gunfactor. Als ondernemer moet je je 100 procent verdiepen in je klant, goed luisteren en observeren. Dat is stap vier. Bij de vijfde stap geef je een aanbod op maat dat aansluit bij de behoeften van de klant. Meestal moet je jouw product aanpassen aan de wensen van de klant. Stap zes: verdiep je in koopweerstanden en los deze op. Bij stap zeven onderhandel je tot de deal rond is en voor beide partijen aantrekkelijk.'

Maar met die stappen ben je er nog niet?

'Nee, dat klopt. De essentie van goed ondernemerschap is dat je je verdiept in die ander en dat je naar jezelf kunt kijken. Veel ondernemers willen in een korte tijd zoveel mogelijk omzet generen maar dat werkt niet als je niet de ander centraal stelt en zelf hard werkt. Naar jezelf kijken, van je fouten leren en er iets mee doen, is ook heel belangrijk. Je moet je ook blijven verdiepen in je klant of de markt. Ook na afloop van de opdracht. Ik heb ontdekt, en daar komt de hoofdpersoon in het boek ook achter, dat ondernemerseigenschappen goed gebruikt kunnen worden om de wereld een beetje mooier te maken. Geld verdienen is leuk maar op een gegeven moment realiseer je je: 'Er is veel meer op de wereld dan alleen geld verdienen'. Met die gedachte ben ik me meer gaan inzetten voor de maatschappij.'

Je woont in Bussum, ben je daar maatschappelijk aan het werk gegaan met je achtergrond van ondernemer?

'Met mijn achtergrond, ik kom uit een idealistisch gezin, heb ik samen met anderen stichting Platform Maatschappelijk Ondernemen en Wereld BBQ opgericht. Maatschappelijk Ondernemen is een Platform waar ondernemers en niet-ondernemers elkaar kunnen ontmoeten om samen projecten op te zetten met een gesloten portemonnee. Een voetbalclub bijvoorbeeld zoekt iemand voor de financiële administratie. Een accountantskantoor kan dat voor de club doen met als tegenprestatie een voetbalclinic voor het kantoor. Elk bedrijf, vereniging of (maatschappelijke) club kan zich aansluiten maar je moet wel serieus zijn. Je krijgt 'huiswerk' over wat je precies te bieden hebt en wat je zoekt.

De Wereld BBQ is op een bijzondere manier ontstaan. Ik werk als moderator en 'klets' avonden aan elkaar. Tijdens een avond over burgerparticipatie met de gemeente werd er een vraag gesteld door een dame die wilde weten waar immigranten in Bussum kunnen barbecueën. Omdat ik toen de microfoon had, zei ik tegen die dame: 'Organiseer het zelf'. De vrouw gaf aan dat ze niet wist hoe ze zoiets moest aanpakken en ik stelde voor haar te helpen samen met acht andere mensen uit het publiek. Vorig jaar hadden we onze eerste barbecue met een opkomst van 400 man. Dit jaar waren er zelfs 600 mensen op afgekomen. Iedereen is welkom, immigrant of Bussumer, en volgend jaar is de barbecue op zondag 29 mei op de Groene Long. Je kunt ons volgen op Facebook.'

Wanneer komt het boek op de markt?

'De boeklancering is op zaterdag 12 september in de Tindal Villa. Het is voor ondernemers of zij die dat willen worden, maar iedereen is welkom. Het boek speelt zich af op Schiermonnikoog dus de sfeer is zand, zee, duin, teenslippers en korte broek. Ook zijn partners en kinderen welkom. Aanmelden kan tot en met vandaag op www.doorgaan.nl/nl/project/2211019.