Anne van Egmond komt in het Kunstcafé optreden

19 march 2014
Huizen

Haar duo is overigens niet het enige muzikale onderwerp van het Kunstcafé, een productie van de Stichting Kust & Cultuur Huizen. Het Clarinet Choir van Prinses Irene is van de partij met een prachtig programma. De bezoekers van het Kunstcafé gaan de wereldpremière beleven van de compositie Daedalus and Icarus van de 21-jarige Larense componist Robert Kahn. Hij studeert thans aan de John Hopkins University en Peabody Conservatory te Baltimore. Als dank voor 10 jaar klarinetles bij Corry Stoffelsma van Prinses Irene, draagt hij deze compositie op aan het Clarinet Choir. Peter de Groot gaat het Clarinet Choir presenteren en iets vertellen over de stukken die gespeeld worden. Het programma is als volgt: Richter: Fugato; Bennett: Prelude en Scherzo; Mozart: divertimento #1 KV 136 deel één; Kahn: Daedalus and Icarus; Gershwin: Liza en tot slot El compadre merengue.

Sfeervrouwtje

Anne van Egmond noemt zichzelf 'een uitgesproken sfeervrouwtje'. Haar karakteristieke geluid straalt een zekere warmte en betrokkenheid uit waarmee ze luisteraars deelgenoot weet te maken van het programma. Ze zoekt en krijgt vooral programma's te presenteren waarin een direct contact met luisteraars ontstaat. Het radio maken is voor haar een manier van leven geworden.

Ze heeft verschillende prijzen gewonnen wegens haar presentaties. Zo werd ze bekroond met het Zilveren Oor (1986), voor Met Anne...., Adres Onbekend en Het Egmond Complex. In 2011 ontving ze de RadioBitches Oeuvre Award omdat ze volgens de jury 'een van de mooiste, zachtste en warmste stemmen van de Nederlandse radio heeft en omdat zij altijd zichzelf is gebleven'.

Wil Hordijk komt een inleiding houden over het onderwerp ,Torens in Baarn'. Ze is geboren in Rotterdam en studeerde Engels en Nederlands aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ze was docente in Zambia en Kenia en gaf daarna Engels en Culturele en kunstzinnige vorming op het Erfgooierscollege in Huizen. Ook werkte Wil Hordijk mee aan de documentaire Into Africa. Ze woont sinds 1977 met veel plezier in Baarn in een huis met een torentje.

Mondain

'Ik was benieuwd naar de achtergrond van de vele schilderachtige villa's in Baarn met een toren'. De aansluiting op de spoorlijn van Amsterdam naar Amersfoort in 1874 zorgt ervoor dat Baarn zich in 'sneltreinvaart' ontwikkelt tot een mondain villadorp. Een kleurrijk gezelschap van voorname en vermogende lieden uit de stad strijkt er iedere zomer neer, op zoek naar schone lucht en landelijkheid. Via het spoor brengen zij 'de wereld' naar het boerendorpje aan de Eem. Grote villa's worden er gebouwd, de een nog fraaier vormgegeven dan de ander. Torens en torenachtige elementen geven de nieuwe optrekjes een schilderachtig aanzicht. In de late negentiende eeuw vormen ze een architectonische modegril, er wordt zelfs gesproken over 'torendolheid'. Omdat Baarn in die tijd wordt omgeven door akkers en woeste heidegronden en omdat de bebossing nog laag is, is het de moeite waard om de hoogte op te zoeken. Het uitzicht reikt helemaal tot aan de Zuiderzee, de omliggende dorpen en de torens van Amersfoort en Utrecht. Wil Hordijk schreef er een boek over ten bewijze dat er veel over te vertellen valt. En dat doet ze dus ook tijdens het Kunstcafé dat woensdag om 20.00 uur begint en gratis toegankelijk is. Er wordt wel een vrijwillige bijdrage gevraagd om de kosten in de hand te kunnen houden.