Acht scholen in regio doen mee aan proef met onderwijs via tablets

16 november 2011
Hilversum

Daarbij wordt gekeken welke functie tablets in het onderwijs kunnen hebben. Het A. Roland Holst College en het Vechtstede College zijn nu aan de beurt.

Tachtig iPads heeft de GSF aangeschaft voor de proef. Onder de federatie vallen acht scholen die allemaal op eigen wijze en op andere punten de iPad gaan uittesten. Twee scholen krijgen steeds een periode van tien weken veertig iPads.

Technasiumopdracht

Het Goois Lyceum en de Gooise Praktijkschool hebben hierbij het spits afgebeten. De leerlingen van het Goois Lyceum gebruikte dit bij een zogeheten 'Technasiumopdracht'. Ze moesten met de iPad naar de Zandzee in Bussum. Daar moesten ze foto's maken en een buitenruimte bestuderen die ze moesten inrichten. Eenmaal terug op school konden ze gelijk aan de slag, want alles was opgeslagen op de tablet. Het inrichten van de buitenruimte gebeurde wel 'gewoon met de hand' in de werkruimte van de school.

De Gooise Praktijkschool liep een beetje vertraging op volgens Mark de Haas, lid van het college van bestuur van de GSF. 'Ze wisten niet zo goed hoe ze de iPad in konden vullen en kregen de tablets iets later.' Uiteindelijk hebben ze gekeken hoe iPads bij praktijkopdrachten gebruikt kunnen worden, zij zijn nog bezig met deze proef.

Het A. Roland Holst College wil de iPads in de klas gebruiken om de onderwijskundige en praktische meerwaarde te onderzoeken. Het Vechtstede College zet de iPads in bij het vak Nederlands voor het verstrekken van schrijfopdrachten. Jan Verhulst, rector van het Vechtstede College en voorzitter van de ICT-spitsgroep van de GSF, noemt nog een bijkomstigheid van de tablets: 'Een van de mooie dingen is dat een tablet op tafel ligt. De leerlingen verdwijnen niet achter een scherm. Je houdt oogcontact.'

Bij sommige scholen waar de iPads mee naar huis gaan moesten de ouders wel tekenen dat ze verantwoordelijk zijn voor eventuele beschadigingen. De andere GSF-scholen (SG Huizermaat, College De Brink, De Fontein en Casparus College) krijgen in 2012 de kans om hun project met iPads uit te voeren. Aan het einde van het schooljaar volgt een grondige evaluatie en besluiten de scholen of en hoe ze de proef een vervolg kunnen geven.

Betalen

Op welke manier er gewerkt gaat worden en of er gewerkt gaat worden met iPads moet nog blijken. 'We weten nog niet wie de iPads gaan betalen als alles doorgaat', vertelt De Haas. 'We hebben meerdere theorieën. Eén daarvan is dat de ouders ze moeten betalen, maar dat gaat waarschijnlijk gepaard met besparing op de boeken. Of wij betalen ze en we lenen ze uit.'