Overslag hout floreert in haven

18 march 2014
Beverwijk

Houtproducten worden al decennia lang in Beverwijk aangevoerd. Hoofdzakelijk waren dat planken vanuit Zweden en Finland. Het was nog de tijd dat elke plank met de hand werd gelost en opgestapeld op de kade. Veel coasters, gladdekkers, die speciaal waren ingericht voor houtvervoer, liepen geregeld Beverwijk aan. Vooral schepen van Wagenborg uit Delfzijl en later de grotere schepen van Spliethoff uit Amsterdam waren bekende gezichten. Naast Beverwijk waren Amsterdam en Zaandam bekende houthavens. Amsterdam is dat nu in mindere mate en Zaandam heeft weinig capaciteit meer om deze schepen te behandelen, waardoor Beverwijk de afgelopen jaren de aanvoer van houtproducten naar zich heeft toegetrokken.

Eigen bedrijf

Directeur James Dorrestijn (64) uit Baarn kwam jarenlang als vrachtwagen chauffeur geregeld in Beverwijk hout laden bij het toen bekende stuwadoorsbedrijf Wijdvliet. Hij bouwde een goede band op met de directeur, zo goed zelfs dat deze hem voorstelde het bedrijf over te nemen, omdat hij geen opvolgers had het stuwadoorsbedrijf voort te zetten. Dorrestijn, inmiddels wel op de hoogte van houtproducten, werd er wel door overvallen en vroeg bedenktijd. Vrachtwagen chauffeur zijn is wel wat anders dan een bedrijf runnen.

Thuis in Baarn werd met zijn twee broers het voorstel overwogen en uiteindelijk hapten de drie toe. In 1986 werd Wijdvliet overgenomen en kwam Dorrestijn op de gevel te staan. Inmiddels is de oudste broer al een poosje weg uit het bedrijf. In 2000 verliet James' andere broer het familiebedrijf om zijn eigen transportbedrijf te beginnen; Dorrestijn Transport in Soest. Geregeld rijden er trucks van James' broer naar Beverwijk om hout op te halen.

Sinds die tijd zit Danny (41), de zoon van James in het bedrijf en runnen zij D.S.B. samen. Door de jaren heen is D.S.B. steeds groter geworden, mede dankzij jarenlange goede relaties met houtimporteurs, vertelt James. Onlangs heeft D.S.B. een splinternieuw kantoorgebouw in gebruik genomen.

Van zee naar weg

In de beginperiode werd vooral gezaagd hout uit Scandinavische landen aangevoerd. De tijd echter dat schepen hout uit deze landen aanvoerde ligt achter ons, vertelt James. Het wegvervoer heeft dat overgenomen, door vooral chauffeurs uit Oostblok landen, omdat dat logistiek veel goedkoper is. De houtfabrieken zijn veelal gevestigd in het binnenland. De hoge kosten van het transport naar de haven toe, het laden en lossen van schepen en vervoer over zee wordt nu vermeden. Dit Scandinavische hout is vooral bestemd voor de Nederlandse en Belgische markt.

Per schip

Over zee komt al het gezaagde hout nu (75.000m3 in 2013) uit Archangelsk in Rusland. Dit is geheel bestemd voor de Nederlandse markt en wordt per vrachtwagen bij de klant aangeleverd. Daarnaast worden houtvezelplaten, osb in vaktaal, uit het Schotse Inverness aangevoerd, zo'n 47.559 ton. Dit wordt vooral gebruikt voor daken en om vloeren van te maken. OSB gaat over de weg naar klanten in de hele Benelux. Houtsnippers (41.756 ton) komen uit geheel Schotland en worden vooral gebruikt om papiersoorten van te maken. 10.000 ton daarvan gaat over de weg naar de klant in Nederland en ruim 30.000 ton per binnenschip naar België en Frankrijk.

Pellets

Boomstammetjes (logs), van de spar, (50.988 ton) komen ook uit Schotland en worden gebruikt in de papierindustrie en om OSB platen van te maken. De stammetjes gaan in hun geheel per binnenschip naar Genk in België voor verdere verwerking. Daarnaast werd er in 2013 ook nog 9.236 ton houtpellets aangevoerd, die worden gebruikt voor het opwarmen van stallen en kassen en voor gewone huisverwarming. De helft wordt vervoerd over de weg en de helft per binnenschip.

Wat opvalt is de toename van het aantal tonnen boomstammetjes, meer dan een verdubbeling van het jaar daarvoor. Ook bijzonder is dat er de afgelopen twee jaar geen houtsnippers zijn aangevoerd en nu bijna 42.000 ton, wat zeker perspectief biedt voor de toekomst.

Eigen opslag

Dorrestijn beschikt over 40.000m2 overdekte opslagruimte en 30.000m2 onoverdekt. Aan de Noorderkade heeft het de beschikking over 900 meter kade aan 8,5 meter diep water, waar schepen tot 160 meter lengte geladen- en gelost kunnen worden. Ook beschikt het over 1 hectare opslagruimte aan de Zuiderkade in Beverwijk. Daar werd speciaal een dockshelter (laadkuil) gebouwd om vrachtwagens te lossen die containers met pakketten hout aanvoeren. Naast het gezaagde hout worden hier vooral houtsoorten uit Afrika, Azië en Zuid-Amerika overgeslagen.

D.S.B. heeft naast beide directeuren, vier man personeel in dienst. Naast tien eigen heftrucks, worden mobiele kranen en personeel ingehuurd om schepen (120 zeeschepen en 40 binnenvaartschepen in 2013) te behandelen.

Tekst en foto's: Willem Moojen