NS erkent bomvolle treinen

16 april 2013
Castricum

Volgens de dienstdoende conducteurs hebben de klagende passagiers gelijk. "De treinen zijn inderdaad korter vanwege materieelgebrek. Elders in Nederland waren er erg veel klachten over te volle treinen en daarom is uit deze regio materieel vandaan gehaald. Als er hier in deze regio erg veel klachten komen, gaan de NS weer schuiven met rijtuigen. Als wij als conducteurs klagen, heeft dat geen invloed, maar er wordt wel naar klachten van passagiers geluisterd" aldus een conducteur, die anoniem wil blijven.

Carola Belderbos, NS-woordvoerder voor de regio Noord, bevestigt dat de treinstellen, ondanks halvering van de dienstregeling tijdens de winterse periode, korter waren. "Dit om zoveel mogelijk storingen te voorkomen. Ook is het tijdens de nu geldende dienstregeling normaal dat de treinstellen overdag korter zijn als voorheen. De tellingen wijzen uit dat het aantal treinstellen dat nu wordt ingezet genoeg zou moeten zijn. Maar in de ochtend- en avondspits zouden Intercity-treinstellen, op enkele afwijkingen na, wel minimaal tien wagons moeten zijn."

Dit laatste blijkt in de praktijk nogal af te wijken. Ook in de spits bestaan de meeste intercity's uit hooguit acht maar meestal uit zes wagons, zo constateren passagiers uit Castricum. Wie vragen heeft of zijn mening wil laten horen bij de Nederlandse Spoorwegen kan zich melden bij NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ te Utrecht.