Spoorbomen in toekomst toch 'maar' 24 minuten per uur dicht

14 november 2012
Castricum

Jarenlang werd erover gesproken, het ene na het andere rapport werd gepubliceerd en wethouder Bert Meijer spendeerde menig uur in Den Haag en zelfs Brussel om geld los te krijgen voor een kostbare ondertunneling van het spoor. Verspilde moeite? "Geenszins" zegt Meijer. "We moeten kijken hoe Den Haag hierop reageert, maar in principe blijft Castricum te boek staan als knelpunt. De beste overweg is géén overweg, vindt men in het Haagse, men wil af van al die gevaarlijke gelijkvloerse kruisingen. Bovendien is er sprake van een autonome toename van het autoverkeer. Momenteel passeren circa 12.500 voertuigen de overgang, dit worden er - even uit mijn hoofd - zo'n 15.000. Dat zorgt voor enorme verkeersproblemen."

Tellingen

Dat de spoorbomen veel korter dicht zullen zijn dan verwacht, komt volgens Meijer doordat ProRail diverse technische aanpassingen heeft gedaan. "We hebben natuurlijk ook aan ProRail gevraagd wat zij zouden kunnen doen om het probleem op te lossen. Daar zijn ze mee aan de slag gegaan; de afgelopen vier of vijf maanden hebben zij aan de knoppen zitten draaien. De bomen gaan nu later dicht, dus pas als de treindeur dicht is, en sneller open als de trein voorbij is. Ook rijden de treinen nu sneller bij binnenkomst - ze remmen later - en bij het verlaten van het station. Dit alles heeft blijkbaar een behoorlijk effect gehad, zoals blijkt uit de laatste tellingen."

Lees verder op pag. 3