[foto's] [recensie] Opera Zuid overtuigt met kleurrijke en eigentijdse interpretatie van 'Manon'

27 november 2012

Regisseur  Lotte de Beer is daar met Manon, de gisteren in première gegane jongste productie van het charmante Maastrichtse operagezelschap Opera Zuid, meer dan in geslaagd. Haar interpretatie van Jules Massenets beroemde werk over een preuts meisje dat verandert in een ongeremde femme fatale (die eerder Puccini tot een opera inspireerde), overtuigt in (bijna) alles, en staat borg voor bijna twee uur luister- maar vooral ook kijkplezier.

Zoet en fris

Dat laatste is mede te danken aan de zoete, frisse pastelkleuren die kostuumontwerper Jorine van Beek er zo nu en dan tegenaan gooit. De visuele snoepwinkel die dit oplevert, blijkt een binnenkomer van jewelste: je wordt er zowaar vrolijk van. De toeschouwer die van niets weet, kan zich door de kleurenpracht niet voorstellen welk een liefdesdrama zich weldra zal ontrollen.

Chaos

In de eerste akte heeft de drukke, in het Noord-Franse Amiens gesitueerde, herberg uit de roman waarop de opera gebaseerd is, L'histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut van Antoine Francois Prévost, plaatsgemaakt voor een vliegveld waar busladingen toeristen voor de nodige chaos zorgen en waar alle geledingen van de samenleving samenkomen.

Niets mis met leuk leven

Te midden van alle drukte wacht in de aankomsthal een zekere Lescaut op zijn uit de Balkan afkomstige nichtje Manon, dat door haar ouders voorbestemd is om haar verdere leven te slijten in een klooster. Lescaut heeft de taak gekregen het bijna 16-jarige meisje naar de nonnen te vergezellen. Maar zodra Manon, aangekomen op het vliegveld, alle luxe om zich heen ziet, besluit ze dat met een 'leuk leven' niets mis is. Vooral niet omdat iedereen om haar heen als een blok blijkt te vallen voor haar schoonheid.

Al snel ontmoet ze een puissant rijke zakenman die haar met zijn geld probeert te verleiden. Maar als Manon de jonge, onopvallend uitgedoste Chevalier ziet, die op doorreis is naar zijn vader in Parijs, is het liefde op het eerste gezicht. Samen gaan ze er vandoor.

Kippenvelmomentjes 

Het is het begin van een fraai vormgegeven theaterspektakel, met vele onverwachte wendingen, waarover gisteravond na afloop van de eerste opvoering iedereen in lovende woorden sprak. Enkele dames lieten weten tijdens de voorstelling af en toe een traantje te hebben weggepinkt. Een andere, nog jonge vrouw, zei zo nu en dan een kippenvelmomentje te hebben gehad bij het vele hartzeer dat de beide hoofdrolspelers (Kim Savelsbergh als Manon en Rafael Vázquez Sanchis als Chevalier) steeds weer op genadeloze wijze treft. Beiden weten ze de emoties die daarbij komen kijken met hun loepzuivere stemmen op zeer overtuigende wijze over het voetlicht te brengen.

Politieke grapjes

Hoewel aan het moralisme van de negentiende eeuw nauwelijks gesleuteld is ('met slechte vrouwen loopt het slecht af') zijn er tijdens de door het Limburgs Symfonie Orkest begeleide productie genoeg momenten waarop zachtjes kan worden gelachen. Kostelijk bijvoorbeeld zijn de wel zeer eigentijdse politieke grapjes die zijn aangebracht in de Nederlandse vertaling van het drama, die te lezen is op een tekstbalk aan de linkerkant van het podium.

Tijdens een woordenstrijd, voorafgaand aan een kloppartij, laat de vertaalster de spelers de inmiddels legendarische mini-dialoog uitspreken: Doe eens normaal man - doe zelfs eens even lekker normaal. Even later zegt de één de beschuldigingen van de ander abject en infaam te vinden, woorden die onlosmakelijk verbonden zijn aan advocaat Bram Moszkowicz.

Manon is kortom een prachtige productie die op Facebook ettelijke duizenden Vind-ik-leuks verdient. Al helemaal wanneer Marco Bakker, die met zijn aristocratische voorkomen en eerbied afdwingende grijze haren uitstekend functioneert als Le Comte de Grieux (de vader van Chevalier) de komende dagen zijn nét iets te vettige Nederlandse accent wat bijschaaft.

Manon van Opera Zuid is morgenmiddag nog te zien in Maastricht. Daarna volgt een tour langs het Lucent Danstheater Den Haag (20 nov.), Parktheater Eindhoven (22 nov.), Theater aan de Parade Den Bosch (27 nov.), Schouwburg Tilburg (29 nov.), Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden (1 dec.), Chassé Theater Breda (4 dec.), Stadschouwburg Utrecht (6 dec.) , Theater De Maaspoort Venlo (8 dec.), Stadsschouwburg Sittard (11 dec.) en Schouwburg Rotterdam (13 december).

Kijk voor meer informatie op http://www.operazuid.nl/