Omwonenden zijn geluidsoverlast tram beu

27 july 2013
Nieuwegein

Natuurlijk wisten ze, toen ze aan de Zegelstede en de Ruiterstede gingen wonen, dat de sneltram dicht langs hun woning reed. 'Vroeger was het geluid aanvaardbaar', aldus Pieter-Willem de Vries. Kort geleden startte hij een handtekeningenactie aan de Zegelstede: 'Eigenlijk heeft iedereen getekend. Eerst hebben we een tijd in het lawaai gezeten bij het aanleggen van de rails, wat maar niet lukte. Sinds het werk af is, is het een enorme herrie. Het knarst en piept, vooral in de Olivettibocht en het bonkt in de overgang van de betonnen- naar de grind-bedding. 'Een nagel die over het bord gaat, een irritant geluid dat niet went', aldus Hennie de Wolf, wonend aan de Ruiterstede. Duidelijk hoorbaar. Nu vanwege de zomerse temperaturen ramen en deuren openstaan, is het echt ondraaglijk. Per uur passeren zestien trams. Het lawaai houdt bewoners uit de slaap. Sommigen wachten tot 1.30 uur, als de laatste tram geweest is. De nacht is kort, want om 5.30 uur wordt de dienst hervat.

Beton

Oorzaak van de geluidsoverlast is volgens de omwonenden het feit dat de rails sinds vorig jaar in beton liggen. De Vries: 'In de bocht liggen de rails plat, het onderstel met de wielen is onbeweeglijk, dat wringt dus enorm.' Volgens BRU is voor beton gekozen omdat de baan dan niet verzakt en verschuift: 'De rails hoeven dus niet periodiek in model gebracht te worden. Dat spaart onderhoudskosten en geluidsoverlast van machines 's nachts.' Volgens BRU is geluid in een 'betonnen' bocht minder dan in een vrijliggende. 'Maar als er eenmaal geluid ontstaat, kan het weerkaatsen op het harde oppervlak.' Dat gebeurt kennelijk.

Truus van Hillo stuurde op 9 januari 2013 haar eerste brief over het tramlawaai aan BRU. De dag erna kwam een reactie: 'Het is een droge week geweest.' Als de rails nat zijn, is het namelijk iets minder gehorig. Sindsdien hebben zij én vele medebewoners van de Ruiterstede, meermaals geklaagd. Inmiddels heeft Van Hillo, net als De Vries, handtekeningen verzameld en die naar BRU gestuurd.

Die heeft sinds de eerste klachten verschillende acties ondernomen. Zo is gecontroleerd of de opstaande rand van de wielen en de binnenkant van de spoorstaaf gesmeerd zijn. Beide zijn in orde. In twee sessies zijn geluidsmetingen gedaan, het geluidsniveau werd niet als hinderlijk ervaren. Nu wordt een meetopstelling voorbereid, waarmee een maand lang gemeten kan worden op verschillende tijdstippen en onder wisselende omstandigheden.

Volgens BRU is nog geen eenduidige oorzaak gevonden. Het beton weghalen en terugkeren naar een grind-bedding is geen optie: 'Die oplossing kent een lange doorlooptijd, is niet gegarandeerd stiller en zorgt opnieuw voor een lange buitendienststelling.'