Raad praat over mobiliteit

19 march 2015
Hoofddorp

De Duinpolderweg is de laatste tijd ruim in het nieuws. Het draagvlak voor deze oost-west verbinding lijkt weg te vallen nu zowel de provincie Zuid-Holland als andere gemeenten dan Haarlemmermeer tegen lijken te zijn. Alleen de provincie Noord-Holland, Haarlemmermeer en de Stadsregio Amsterdam zijn nog voor aanleg van deze weg. Heeft de wethouder een plan B, voor het geval het niet doorgaat, wilden meerdere raadsleden weten. Dat heeft de gemeente, antwoordde wethouder Derk Reneman (Verkeer en Vervoer). Haarlemmermeer blijft strijden voor een betere oost-west verbinding.

'Als de Herenweg, de weg die tussen Haarlem en Hillegom loopt, op de A4 zou worden aangesloten, zou dat een zegen voor Haarlemmermeer zijn,' aldus Reneman. 'Je kunt dat inderdaad zien als een uitgeklede vorm van de Duinpolderweg,' zei hij in antwoord op een vraag van Henk van Steenis (HAP).

Moties
D66, CDA en HAP dienden samen twee moties in. De eerste heeft de toepasselijke naam 'Hobbelweg' en heeft als strekking overbodige drempels te verwijderen. Reneman had hier een duidelijk standpunt over. 'Er zijn geen overbodige drempels.' Joost Koomen (D66) had met name de middelste drempel bij de Symfonie in Nieuw Vennep in het vizier. 'Juist die drempel is nodig, anders trekken auto's op en rijden ze daar te snel.' Marc Boerop (CDVP) merkte over de drempels op de IJweg op dat die het autorijden daar inderdaad tot een beproeving maken. 'Maar dat was ook juist de bedoeling. Als je ze weghaalt, krijg je een probleem met de bewoners.' Reneman noemde de motie overbodig.

De tweede motie gaat over tijdelijke verkeersmaatregelen: kan een snelheidsbeperking niet weg als er toch niet wordt gewerkt? Daar voelde de wethouder wel voor. 'Daar wil ik wel naar kijken. Er kan misschien wel een zak over een verkeersbord als er bijvoorbeeld op zondag niet gewerkt wordt.'

Noord-Zuidlijn
De gemeente onderschrijft de ambitie om de Noord-Zuidlijn, de metroverbinding van Amsterdam, door te trekken naar Schiphol en op termijn wellicht naar Hoofddorp. Erik van der Peet (CDA) die in het dagelijks leven als verkeersdeskundige werkt, denkt dat doortrekken een illusie is. 'Straks wordt het spoor uitgebreid en gaan de treinen spoorboekloos rijden. Een parallelle metrostructuur past daar niet in.' Reneman zag dat anders. 'Het gaat ook om de veiligheid. Alleen de Schipholtunnel is kwetsbaar, je moet er niet aan denken dat daar een bom afgaat. Het veiligheidsrisico beperkt de vervoerscapaciteit.' De raad stemt vandaag.