Ron Baggerman en zijn muziek

04 august 2015
Leiden

Tekst: Monique van der Gaag

In Parijs: 'Ik hoorde muziek en liep die tent binnen in de buurt van dat kerkhof Pére La Chaise en zie daar Jean Pierre Coco, de congaspeler van trompettist Don Cherry. Hij is de vader van Neneh Cherry, weet je wel? Even later speelden we samen.'Dit is een van de muzikale avonturen uit de veelbewogen levensgeschiedenis van Baggerman.

Zuid-Frankrijk: Jarenlang speelde Baggerman in Zuid-Frankrijk en daarna kwam hij in Parijs terecht, waar hij vier maande woonde. 'Op een dag was ik door mijn geld heen. Ik liep met mijn tap-gitaar om mijn nek, want ik had ook geen benzine meer voor mijn bus. Maar toen kwam ik een drummer uit Martinique tegen, die vroeg of ik hem naar het vliegveld wilde brengen. Okay, zei ik. Als jij mijn tank volgooit.'

Klankbord: 'Mijn moeder was Heilsoldaat, ze zong en ze speelde een beetje gitaar. Ze was mijn klankbord.' Op zijn twaalfde leerde Kapelmeester Jo van Dam hem noten lezen en cornet spelen Dat is een soort trompet. 'Mijn vader kreeg een erfenisje. Hij kocht een tweedehands orgeltje voor mij. Ik oefende uit mezelf uren met de koptelefoon op.'

Bassist: 'Toen ik veertien was had mijn vader een bassist nodig voor een bandje bij hem op kantoor. Bij het Leger stond een basgitaar ongebruikt in een hoek. Dat wist ik. Vanaf toen ging ik een uur bassen voordat de dienst op zondag begon. Geloof plus muziek was mijn leven. Nu ben ik meer spiritueel', zegt Baggerman haastig.'Ik kwam uit een beschermd milieu. Ik ging spelen bij Zotica en de Kid Lazy Band. Die gasten waren zeven jaar ouder. Ze maakten me streetwise. Via de muziek leerde ik omgaan met verschillende mensen. Ik had twee goede leerscholen: het Leger des Heils en de Kid Lazy Band. We traden op in De Melkweg en Paradiso.' Tegenwoordig speelt Baggerman in de Galaxy Gypsy Band. 'En Tjeerd Klapwijk drumt bij mij.' Ook op Leidse podia. 'Ook geef ik gitaar-, bas-, keyboard- en singer/songwriterles in Voorschoten', glimlacht de muzikant.

Tap-gitaar: Toen Baggerman vijfentwintig jaar geleden in een muziekblad over de tap-gitaar las, was zijn belangstelling gewekt. 'Het is het beste van twee werelden', zegt hij enthousiast. 'Het is een harmonisch-melodisch percussie instrument met zes bass-snaren en zes gitaarsnaren, dat je met de techniek van een piano bespeelt door erop te tappen, vandaar de naam. Je komt nog dichter bij de bron van het geluid. Ik was een pionier bij de tapgitaar ofwel de Chapman Stick. Volgens de Amerikaanse uitvinder/fabrikant ben ik daar een van de besten op', zegt hij trots.