Arriva: 'geef ons tijd!'

20 december 2012
Leiden

'Het is nog geen geoliede machine', zo zegt een woordvoerster van Arriva Nederland over de grote chaos die sinds vorige week in het openbaar vervoer heerst. 'Maar we maken flinke stappen in de goede richting. We monitoren constant de reizigersaantallen en reacties van onze reizigers en ons personeel, zodat we kunnen bijsturen.'

Te lang wachten
De Bondt wil onderzoeken of de vervoersmaatschappij sancties kunnen worden opgelegd omdat ze zich niet houdt aan de contractafspraken. 'Ik vind twee weken wachten te lang'. Of ze ook daadwerkelijk sancties gaat treffen, weet ze nog niet. 'Ik wil die kant het liefst niet op.'

Onvermijdelijk bij opstart
Volgens de vervoersmaatschappij is het onvermijdelijk dat het even duurt. 'De opstart van een nieuwe dienstregeling kost inwerktijd, maar we zien dagelijks dat het beter gaat', legt de woordvoerster uit. 'Het personeel is ook bijzonder gemotiveerd. En tijdens de ochtendspits bij de opstart van de dienstregeling zetten we extra personeel in.'

Geen gehakketak
Of de vervoersmaatschappij sancties te wachten staat van de provincie, is onbekend. De Bondt: 'Arriva moet nu alle tijd en energie gebruiken om de situatie voor reizigers optimaal te maken en niet in gehakketak tussen ons. Dan kijken we achteraf wel welk appeltje we nog te schillen hebben met Arriva.'

'Connexxion werkte tegen'
Saillant detail is overigens dat in de wandelgangen bij Arriva de medewerkers de schuld bij Connexxion leggen. Zo zegt een chauffeur die niet met zijn naam in de krant wil: 'Connexxion heeft tot op het laatste moment tegengewerkt. We mochten niet oefenen met het nieuwe systeem, de hybridebussen zijn pas op het allerlaatste moment overgedragen en de ruimte die we van Connexxion hebben overgenomen, mochten we ook pas 9 december in waardoor er niet van tevoren verbouwd kon worden. Terwijl dat makkelijk had gekund, en dat kan ik weten aangezien ik hiervoor ook voor Connexxion reed.'