Vaker staan in Leidse trein

16 november 2012
Leiden

Het heikele punt voor de reizigersorganisatie is de verandering in de dienst tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal. Het traject, dat het op drie na dichtst bereden traject van Nederland is, zou er teveel gaan uitzien als een halfuurdienst. Dit terwijl de NS nu volgens een starre kwartierregeling op dit traject rijdt.

Reizigers die de intercity naar Den Haag missen, moeten straks 22 minuten wachten op de volgende intercity. Op dit wachten zouden de reizigers echter geen zin hebben, en daarom gaan zij de Sprinter naar Den Haag nemen die slechts enkele minuten later arriveert. De reizigersorganisatie wil daarom van de NS een 'starre kwartiersregeling'.

Voorzitter Paul Bordewijk: 'Daarbij komt dat van de twee snel na elkaar vertrekkende treinen de eerste verreweg het drukst zal zijn, zodat men in het spitsuur dan vaak zal moeten staan. In het lange interval zullen vele intercity-reizigers voor een Sprinter kiezen. Daarmee zijn ze anderhalf keer zoveel tijd kwijt, maar dreigt ook overbelasting van de Sprinters.'

Deze overbelasting zal bestaan uit een te fors aantal reizigers dat plaats zal nemen in de trein. Hierdoor is men op stations als De Vink en Voorschoten de dupe. Het is nu vaak al lastig om in de spits een plaatsje te bemachtigen, wat wordt hiermee nog moeilijker.