Opgelucht na afblazen sneltram

22 april 2011
Leiden

Tegenstanders van de sneltram als Jan Boer en Peter Labrujère zullen ongetwijfeld een fles champagne hebben opengetrokken dit weekeinde. Maar de grootste winst en opluchting is toch wel voor Paul van Meenen van D66. Zijn partij won bij de laatste verkiezingen acht zetels in de gemeenteraad dankzij een duidelijk 'nee' tegen het speeltje van enkele provinciebestuurders. Nu die pootje zijn gelicht, kan Paul breeduit lachen.

'Onze missie is voltooid', zegt hij dan ook. 'D66 is zeer verheugd over het besluit van de coalitiepartijen in de Provincie om af te zien van de aanleg van de RGL door de Leidse binnenstad.

Busbaan

'De keuze van het aanstaande provinciebestuur voor een vertrambare vrije busbaan van Leiden CS naar de kust maakt het Leidse feest compleet. Dit is exact waarvoor D66 Leiden gepleit heeft en waarmee niet alleen de kust veel beter bereikbaar wordt per OV, maar waarmee ook de belangrijke ontsluiting van Bio-Sciencepark en Valkenburg gegarandeerd is.'

'Onze dank gaat uit naar zowel de Leidse coalitiepartners als de provinciale. Daarbij verdient bijzondere vermelding de gezamenlijkheid waarmee de fracties van SP en D66 hebben opgetrokken. Samen hebben zij jarenlang, zowel op Leids als op provinciaal niveau voor dit resultaat gestreden.'

'Die dank geldt ook reizigersorganisatie ROVER. Hun plan, dat nu wordt uitgevoerd, gaf ook D66 Leiden de inspiratie voor de weg naar hoogwaardig OV waarvan Leiden beter wordt. D66 Leiden heeft zijn politieke lot en dat van zijn wethouders in maart 2010 tot inzet gemaakt van de strijd tegen de RGL door de Leidse binnenstad. Dat is niet altijd makkelijk geweest en soms niet goed begrepen. Maar het resultaat telt. En het verheugt mij, als fractievoorzitter van onze club, zeer dat wij na vandaag onze aandacht volledig kunnen blijven richten op de toekomst van Leiden, op het goed besturen en gezamenlijk werken aan onze prachtige stad.

Hooigracht

De vlag kan uit op de Hooigracht. Het bestuur van buurtvereniging Pancras-West laat weten blij te zijn dat eindelijk het besef bij de provincie is doorgedrongen dat de RGL geen enkele buitenwijk en geen enkele randgemeente met de binnenstad zou verbinden en dus voor de binnenstad alleen maar negatieve gevolgen zou hebben.'

'Van het begin af aan heeft onze vereniging zich daarom tegen de komst van de RGL door de binnenstad verzet. Ook de bewoners van de Hooigracht zelf hebben daarin een belangrijke rol gespeeld. Hun actie voorafgaand aan het referendum, haalde de Telegraaf en heeft veel Leidenaren aan het denken gezet.'

GroenLinks

GroenLinks is juist weer niet zo blij met het nieuwe tracé. Fractievoorzitter Pieter Kos: 'Leiden was juist nu constructief aan het zoeken naar een goede trace keuze voor de RGL. Het is om verdrietig van te worden dat SP en D66 in de onderhandelingen alles weggeven om maar de RGL tegen te houden. 100 miljoen van OV budget naar asfalt dwars door Voorschoten is om je dood te schamen als partij die zegt groen voor te zijn.'