Klokgebouw decor van workshop Intellectueel Eigendom

27 november 2012

Uiteindelijk heeft ze van Frits Philips zélf een brief gekregen met de bevestiging dat het haar idee was.”

Loek Daemen, oprichter van Stadvis creative concepts, legt tijdens de korte rondleiding door het Mekka van het Nederlands design een gevoelig onderwerp bloot. “Natuurlijk gaat het hier om het principe. Er was geen geld mee gemoeid, het ging uiteindelijk gewoon om de eer.” Maar dat Intellectueel Eigendom een groot goed is om te beschermen, wordt wel duidelijk deze middag in het Klokgebouw, tijdens de workshop productvormgeving van Holla Advocaten.

Onderscheidende vormgeving loont
In een zaaltje op de vierde etage van de voormalige Philipsfabriek, tussen de exposanten van de tentoonstelling Structure, legt advocaat Luuk Jonker uit dat door de toename van internetverkoop - die redelijk anoniem kan gebeuren - en de globalisering, inbreuk steeds vaker voorkomt. Maar onderscheidende vormgeving loont. Het is om die reden van belang dat producten goed beschermd worden.”

Bescherming van auteursrecht
“Niet elk product kan beschermd worden”, vertelt Luuk Jonker in een korte introductie. “Van belang is dat het product een eigen oorspronkelijk karakter heeft en het een persoonlijke stempel van de maker draagt. Daarnaast is de bescherming van auteursrecht beperkt tot het concrete werk, de bescherming valt of staat met de concrete uitwerking van een concept of idee. An sich is een concept namelijk niet beschermd via het auteursrecht.”

Sprookje van de 7 verschillen
Dat het belang van bescherming groot is, blijkt uit de cijfers. Ruim 7% van de wereldhandel is fake, het gaat om 300 tot 600 miljard dollar. Om te voorkomen dat de inspiratie die je uit een bepaald ontwerp hebt gehaald, wordt bestempeld als imitatie is er geen handige vuistregel. “Het gaat om de totaal indruk van het ontwerp. Dus het sprookje van minimaal 7 verschillen, dan is het geen imitatie: vergeten!”, verduidelijkt Luuk Jonker.

Inspiratie of imitatie?
Zijn collega, advocaat Kim de Bonth behandelt een aantal uitzonderingsregels en neemt de praktijkvoorbeelden voor haar rekening. Ze laat tig plaatjes zien van producten waarbij de vraag is, is dit door de rechter beoordeeld als inspiratie of imitatie? Uiteindelijk blijkt het nog niet zo zwart-wit als vooraf wordt gedacht. De afbeeldingen roepen vragen op bij de aanwezigen, wat weer leidt tot interessante discussies. Want niet alle geschillen tussen ontwerpers zijn zo helder als in het geval van mevrouw De Vries, bij wie het briefje in de ideeënbus naar alle waarschijnlijkheid uitsluitsel gaf over de originaliteit van het idee.

In het kader van de Dutch Design Week organiseert Holla Advocaten een gratis workshop over de samenwerking tussen kennis en creativiteit. Geïnteresseerden worden onder deskundige leiding van twee intellectueel eigendomsrecht advocaten uitgedaagd standpunten in te nemen over onderwerpen waar alle bedrijven in de creatieve sector mee te maken krijgen. Woensdag 24 oktober van 15.00 uur tot 17.30, in het Klokgebouw in Eindhoven. De workshop is gratis. Aanmelden kan hier.