Prinses Amalia over bollenland

28 april 2015
Lisse

De bollenvelden staan volop in bloei. Het is een extra beloning tijdens dit avontuur, waarbij ook een adembenemend uitzicht over 's werelds grootste lentepark wordt gegarandeerd. Het aantal vluchten is beperkt. Met het ticket op zak dient de passagier zich te melden op Schiphol-Oost, waar bij KLM-hangaar 10 wordt vertrokken. Dat is tevens de thuisbasis van DDA Classic Airlines ofwel de stichting Dutch Dakota Association, die in 1982 door enthousiaste vliegeniers werd opgericht om toestellen te restaureren en exploiteren.

Normandië

Haas vliegt al 25 jaar voor Transavia. Bij DDA Classic Airlines doet hij het op vrijwillige basis vanuit een uit de hand gelopen hobby. 'Ik doe dit nu zo'n zeven jaar en krijg er geen genoeg van. Het is fantastisch vliegen met die oude dame, zoals wij deze DC-3 Dakota noemen. Vooral het opstijgen; dan verandert ze in een brullende draak. Eenmaal in de lucht is alles weer rustig en kun je de mooiste tochten maken.' De organisatie beschikt eigenlijk over twee Dakota's. De PH-DDZ staat aan de grond, totdat er voldoende middelen zijn om haar weer operationeel te maken. De vluchten worden daarom uitgevoerd met de PH-PBA, de Prinses Amalia. 'Koninklijk in meerdere opzichten. Het is namelijk aan Prins Bernhard te danken dat deze Dakota nog vliegt. Dit legendarische vliegtuig werd op 11 januari 1944 afgeleverd bij de 8th Air Force. Het nam deel aan onder andere D-day in Normandië en operatie Market Garden, waarmee ze bijdroeg aan de bevrijding van Zuid-Nederland. Een gerepareerd kogelgat in de romp herinnert hier nog aan. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het in handen van Prins Bernhard en deed het vanaf 1947 dienst als regeringsvliegtuig. Ook hij kroop regelmatig achter de stuurknuppel. In 1961 kwam de Dakota bij de Rijksluchtvaartdienst terecht om vervolgens in 1975 naar het nationaal luchtvaartmuseum Aviodome te gaan. In 1983 werd besloten het toestel op te knappen en te voorzien van de historische KLM-kleuren. Prins Bernhard koesterde echter de wens om de Dakota weer luchtwaardig te maken. Hij richtte hiervoor in 1996 de stichting Prins Bernhard Alpha (PBA) op. In 1998 werd ze overgedragen aan DDA Classic Airlines. In 2010 volgde, op verzoek van Prins Bernhard, de naam Prinses Amalia. Sindsdien is het toestel een belangrijke ambassadeur voor de Nederlandse historische luchtvaart.'

Bollenstreek

Er is ruimte voor twaalf passagiers. Na het inchecken, mag de Dakota uitvoerig worden bekeken. Uniek eraan is volgens Haas de hydrauliek van het landingsgestel. 'In moderne vliegtuigen werkt dit nog steeds hetzelfde.' Via een trap is de betreding van buitenaf. Op 15 april was Sonja van der Haagen de purser, die zich over het welzijn van de passagiers bekommerde. André Conradi assisteerde als 'first officer'. Een van de avonturiers vertelde na afloop: 'Eenmaal in de lucht weet je niet wat ziet. Prachtig hoe het landschap aan het oog onttrekt. Eenmaal boven de Bollenstreek is het verrassend om te zien hoe groot en compact het deel bollenvelden in dit gebied is; in tegenstelling tot wat wordt beweerd. Ruim de helft betreft narcissen, hyacinten en tulpen. Dit alles omringd door dorpen, duingebied, strand en zee. Van Noordwijk tot Hillegom, met Keukenhof in Lisse dat alle bollengronden lijkt te verbinden. Prachtig waren ook de details van de bollendorpen, waarbij kerkgebouwen als de Engelbewaarders markant zijn. De overgang naar de Haarlemmermeer is eveneens prima te zien, met de Kagerplassen en de Ringvaart die de polder omsluit.' Vluchten zijn (op basis van beschikbaarheid) te boeken via www.dutchdakota.nl.