Bedreiging personeel en klanten Albert Heijn

25 september 2012
Amstelveen

,,Wij kunnen de massaliteit van de leerlingen niet meer handelen," aldus de filiaalmanager desgevraagd, die nog opmerkt ,,al twee jaar met dit probleem bezig te zijn."

Andere oorzaak van het weren is het vermeende gedrag van de leerlingen die van winkeldiefstal worden beticht. Gevolg is dat regelmatig voor de ingang van de AH een groep opstandige, geweigerde jongeren zich ophoudt, waardoor sommige klanten de zaak inmiddels mijden. Personeel voelt zich vóór én in de zaak bedreigd. De politie treedt (nog) niet op omdat zich geen incidenten hebben voorgedaan.

Het ROC heeft recent de nieuwbouw aan Zetterij in Amstelveen-Zuid betrokken. Het oude pand stond daar ook. Het opleidingscentrum is gegroeid van 700 naar 1.400 leerlingen en volgens de filiaalmanager van AH zullen dat er uiteindelijk 2.000 moeten worden.

,,Handhaving wordt een steeds groter probleem. De leerlingen veroorzaken overlast in de zaak. Soms laten ze een spoor van ellende na. Ik ben al twee jaar met dit probleem bezig." Hij zegt de toegangsmaatregel in overleg met de school en de politie te hebben genomen.

Deze krant is verzekerd dat de aanleiding voor het weren van de leerlingen het grote verschil vormt tussen de feitelijke voorraad en de papieren voorraad (en dus omzet) van de AH en het vermoeden van winkeldiefstal door de scholieren.

Een voorbeeld: volgens het geautomatiseerde voorraadsysteem zouden er nog vijftig blikjes Red Bull in de winkel moeten staan, terwijl bij controle bleek dat het schap leeg was. (HG)