OPINIE: Hoe zinloze prestigeprojecten de hemel worden in geprezen en de burger grof bestolen wordt van belastinggeld

29 june 2016
Maastricht

Door Kitty Nuyts

Op het moment dat bleek dat het traject 40 mln meer kostte, had wethouder Aarts de stekker uit de tram kunnen trekken, immers in de overeenkomst stond dat het budget vast, en dat zou worden overschreden. Maar dat heeft hij niet gedaan; waarom is zeer de vraag. Misschien ook de druk van de provincie, want de CDA-gedeputeerde was op de avond van de onthulling van de kosten van de brug 40 miljoen meer, wel erg pertinent. Dit project zou en moest doorgaan. Euregionale verbinding!

En of dat nu een verbinding is die nauwelijks gebruikt zal worden maakt niet uit, zeker als je het gemakkelijke uitgavepatroon van de provincie bekijkt: er ligt ook nog een spoorbrug van 70 miljoen, waar een keer een trein over heen is gereden en waar het onkruid welig tiert. Ach ja zo gaan bestuurders om met het geld van de burger, als ze maar kunnen dromen. De wethouder stelt dat we er goed van af zijn gekomen, maar:

1. de gemeente moet wel nog eens 6 miljoen aan de Belgen betalen, vanwege het verkort traject. Tel ook nog eens de eerdere 8 ton aan exploitatieverlies die er moet worden neergelegd door de Provincie en de Belgen 35 jaar lang = 28 miljoen verlies.

Maar we zijn nog niet klaar, de Belgen eisen meer:

2. De Provincie moet bussen tussen Echt-Susteren-Sittard en Maaseik gaan inzetten €?
3. De provincie moet 4 miljoen betalen voor de treincoupé Weert Antwerpen en het Rijk de rest €?
4. De Provincie moet 1 miljoen betalen voor opstappunten

Nota bene: provinciaal geld is ook ons belastinggeld, al wil men dat wel eens vergeten.

De wethouder zegt dat hij nog altijd binnen het budget opereert  dat in 2015  geïndexeerd 70,5 miljoen euro bedroeg. Bijna 10 miljoen werd er alleen al onderzocht. Voor de Raad is die contrôle op het budget in dit ontoegankelijke woud praktisch onmogelijk.

Of het hier bij blijft? We weten wel zeker van niet want bijvoorbeeld de aanpassing van de Bassinbrug is op 3 ton berekend, hetgeen een volstrekt irreëel bedrag is en er zal nog wel meer boven water komen. De Provincie had al eerder laten weten dat bij de volgende concessie van de stadsbus, de haltes verder gaan liggen (bezuiniging) en dat er ook haltes komen te vervallen. Maar voor de tram moet blijkbaar alles wijken. 

Wat we wèl weten is dat wethouders die op kosten van de burger graag dromen, dure wethouders zijn en dat de belastingbetaler hiervoor moet bloeden. Dat op de rails van de tram al snel het onkruid zal woeden, dat zal niet opvallen, want dat is in de rest van de stad ook het geval!

Kitty Nuyts, fractievoorzitter
Liberale Partij Maastricht