Stef Mesman uit Lisse helpt James Bond een handje in Spectre

11 august 2015
Lisse

'Onlangs sprak ik met een leidinggevende binnen Double Negative', vertelt Mesman. 'Het ging over hoe mijn ervaringen de afgelopen maand waren. In het begin is het vooral training. Vervolgens wordt bekeken aan welke films je gaat werken. Van bovenaf was besloten, dat ik "overgeplaatst" zou worden naar de Spectre-afdeling.'

Traineeship

De laatste James Bond-film, Skyfall (2012), trok twee miljoen Nederlandse bioscoopbezoekers. Wereldwijd bekeken, staat die productie qua bezoekersaantal op de twaalfde plaats aller tijden. 'Vooral in het Verenigd Koninkrijk is James Bond ongekend populair. Normaal duurt het jaren voordat je mag meedoen met "de grote jongens". Ik ben pas dit jaar afgestudeerd aan de Nederlandse Filmacademie. Ik kan wel zeggen, dat een droom in vervulling is gegaan, om voor een film met zoveel aanzien te mogen werken.' 

Vorig jaar liep Mesman al stage bij Cinesite, een ander bedrijf in Londen, dat deskundig is op het terrein van digitale visuele effecten en computeranimaties. Hij zette zich in voor de films San Andreas en Maggie. Dit jaar bood Double Negative hem een 'traineeship'. 'Ik was superenthousiast. Ik stuurde mijn portfolio, CV en motivatiebrief op. Drie weken later kreeg ik een e-mail terug. Yes! Door de eerste ronde heen. Voor de tweede ronde vloog ik met nog dertig enthousiastelingen naar Londen. We moesten ons portfolio aan elkaar en aan mensen van het bedrijfsleven presenteren. Daarbij hoorde een gesprek. Het was een soort van talentenjacht. Met kandidaten uit onder meer Japan, Rusland, Zweden en Nieuw-Zeeland. Vijf dagen later kreeg ik te horen, dat ik door was. En weer anderhalve week daarna kon ik aan de slag in Londen.'

Verantwoordelijk

De specialisatie van Mesman binnen de wereld van visuele effecten is 'digital compositing'. 'Ik ben bij Spectre verantwoordelijk voor bijvoorbeeld het weghalen van veiligheidskabels die voor stunts gebruikt worden, het vervangen van gezichten in het kader van stunts en het vervangen dan wel aanpassen van omgevingen. Elk shot heeft z'n uitdagingen. Bij een film als Spectre gaat het erom dat alles er honderd procent echt uit moet zien; geen monsters of buitenaardse wezens.'

'Tachtig procent van ons werk is voor het publiek onzichtbaar. Van twintig procent weet de kijker dat het menselijk of fysiek onmogelijk is om dergelijke stunts uit te voeren. Het is mijn taak om het er zo goed mogelijk uit te laten zien. Dat de mensen het voor de volle honderd procent geloven. Kort door de bocht: mijn werk is een soort "photoshop", maar dan voor 25 beeldjes per seconde. Bij alles wat ik doe, komen techniek, wiskunde en artistiek inzicht om de hoek kijken.'

Bekijk hier de gelikte trailer van de nieuwe Bondfilm 'Spectre':