Zoeken naar historie van kanaal

28 may 2015

In de voorbereidende lessen in maart en april zijn de leerlingen ingegaan op de geschiedenis van het Noordzeekanaal. Ook deden de leerlingen onderzoek naar hun familiegeschiedenis. Zo konden ze op het spoor komen van voorouders die op de een of andere wijze betrokken zijn geweest bij de aanleg van het Noordzeekanaal. Een lezing over de IJmuidense omdraaitaal was ook onderdeel van het programma.

Geïnterviewd
In een projectweek in mei gingen de leerlingen filmpjes maken over hun familiegeschiedenis en de verbondenheid met IJmuiden. Ook worden IJmuidenaren met een verhaal over het Noordzeekanaal of de geschiedenis van IJmuiden geïnterviewd en gefilmd.

Oud-predikant Hoekstra neemt drie leerlingen uit 2HVa mee naar de tuin van de Engelmunduskerk in Oud Velsen, waar nog enkele graven van kanaalgravers liggen. 'Dit vind ik de bijzonderste steen' vertelt de oud predikant bij een verweerde grafsteen. 'De steen is van een meisje dat Rosanna heette. Zij is op vijftienjarige leeftijd gestorven. Zij logeerde waarschijnlijk bij haar oom, zelf kwam ze uit Schotland.' Het verhaal over dit meisje dat zo jong gestorven is maakt indruk op de leerlingen die ongeveer dezelfde leeftijd hebben. Zij vinden het vooral interessant dat er nu, honderdvijftig jaar later, nog elk jaar op haar geboortedag, 27 februari, een bos bloemen ligt. Hoekstra heeft meerdere keren het graf rond 27 februari bewaakt, maar heeft nooit kunnen ontdekken wie voor deze bloemen zorgt. 'Het blijft een mysterie.'

Spannend
De verhalen van Hoekstra zijn ondertussen opgenomen op film door Shanna, één van de drie leerlingen. Zij filmt voor het eerst en vindt het spannend. Maar ook erg leuk. Ze weet zeker dat ze vanaf nu vaker gaat filmen. Ook Danielle die de interviewer is vindt het best eng 'Ik ben niet gewend dat er een camera op me gericht is en dat ik moet interviewen. Maar een ervaring is het wel!'

De presentatie van de films is op 13 juni om 14.00 uur in bibliotheek Velsen. Iedereen kan komen kijken en via de ogen van de leerlingen de geschiedenis van Velsen en IJmuiden aan zich voorbij zien trekken.