NZH Vervoer Museum verhuist naar Waarderpolder

03 may 2015
Haarlem

Er is nog niet bekend wanneer de collectie van het museum, dat onder andere bestaat uit historische trams en autobussen wordt overgebracht. Eerst als bedrijfsmuseum, later als zelfstandige stichting, heeft het NZH-museum deel uitgemaakt van de omgeving waaruit zij is voortgekomen. In 1899 werd voor de ENET (Eerste Nederlandsche Electrische Tramwegmaatschappij) aan de Leidsevaart een remise met werkplaats voor trams en een elektrische centrale gebouwd. In 1904 bouwde de ESM (Electrische Spoorweg Maatschappij) op dit zelfde terrein een nieuwe remise als onderkomen van de trams voor de bekende tramlijn Zandvoort - Haarlem - Amsterdam.  

Eveneens werd in 1904 de ENET overgenomen door de ESM. De exploitatie van alle ESM-tramlijnen werd op haar beurt in 1924 overgenomen door de NZH. Die bouwde later een nieuw hoofdkantoor aan de Leidsevaart dat in 1931 in gebruik werd genomen. Dit hoofdkantoor zal als laatste restant van het oorspronkelijke complex binnenkort gesloopt worden.  

In 1981, bij de viering van het honderdjarig bestaan van de NZH, werd een bescheiden museum ingericht als herinnering aan de voorgaande 100 jaren. De positieve reacties op dit initiatief hebben de NZH verleid om dat museum uit te bouwen. Later is het museum in een eigen gebouw op de Leidsevaart ondergebracht.  

Begin deze eeuw verhuisden de bussen van Connexxion, waarin de NZH inmiddels was opgenomen, naar een nieuwe vestiging in de Waarderpolder. Hiermee kwam op dit stukje Haarlem een eind aan ruim honderd jaar tram- en busgeschiedenis. Het terrein aan de Leidsevaart is inmiddels bestemd voor woningbouw: project Remise Haarlem. Ontwikkelaar Hoorne Vastgoed start dit najaar met de bouw.