Lucht in de stad vol fijnstof

19 january 2015
Amsterdam

'Beide stofjes zijn heel slecht voor de gezondheid', reageert Ivo Stumpel van Milieudefensie. 'Vooral ultra-fijnstof. Dat stofje bevat hele kleine deeltjes die direct in je longen terecht komen. Luchtverontreiniging staat in de top drie van veroorzakers van ziekte en sterfte in Nederland. Door het inademen van vervuilde lucht hebben bewoners meer kans op ernstige ziektes zoals longaandoeningen, kanker en hart- en vaatziekten.'

Vieze lucht
De belangrijkste bron van vieze lucht is het drukke verkeer, maar vooral het verkeer zonder roetfilter. 'Dat zijn bijvoorbeeld de oude diesels van vijftien jaar oud. Die auto's stoten roet uit. In Amsterdam is het zo dat zo'n drie tot vier procent van dit verkeer voor een derde van de luchtvervuiling in de stad zorgt', weet Stumpel. Milieudefensie wil dan ook dat er een verbod van op dit soort verkeer in de stad komt.

In de duurzaamheidsagenda die wethouder Chobo in december publiceerde, kondigde Amsterdam een milieuzone voor de meest vervuilende bestelbusjes aan. 'Maar niet voor vrachtwagens en personenauto's zonder roetfilter. De gemeente wil er ook nog eens twee jaar over doen om het verbod voor alleen bestelbusjes in te voeren. In Rotterdam gebeurt dat binnen een half jaar en is de milieuzone uitgebreid met alle verkeer zonder roetfilter', volgens Stumpel. 'Ook in Utrecht is meteen gekozen voor een milieuzone waarin ook de meest vervuilende personenauto's worden geweerd. Amsterdam laat hier een grote kans om de luchtkwaliteit te verbeteren liggen. Het moet sneller en beter', vindt Stumpel.

Vroeger voorop
Hij weet dat de gemeente Amsterdam de politieke wil en ambitie wel heeft om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar hij snapt de traagheid niet. 'Amsterdam liep vroeger voorop in het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. Rotterdam liep enorm achter. Nu is het andersom. Rotterdam heeft de andere drie grote steden ingehaald. Amsterdam doet wel wat aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de stad. Het fietsen wordt bijvoorbeeld aantrekkelijk gemaakt, maar er kan meer. We moeten van de grote vervuilers in de stad af.'

Nederland heeft jarenlang uitstel van Brussel gekregen op het beleid van luchtvervuiling, maar moet zorgen dat de Europese normen worden behaald. Het zijn normen die Milieudefensie eigenlijk nog veel te slap vindt. Voor echt gezonde lucht moet er nog veel meer worden ingezet op schoner en minder verkeer. Er is een breed pakket aan maatregelen nodig. 'Gemeenten zoals Utrecht en Rotterdam zetten stappen in de goede richting, Amsterdam en Den Haag blijven helaas achter. Het rijk moet initiatieven rond verbetering van luchtkwaliteit stimuleren en ondersteunen. Want als de EU-norm niet wordt gehaald blijven mensen jaar in jaar uit ziek worden door de luchtvervuiling en dreigen hoge boetes uit Brussel', aldus Stumpel.