Het geheim van Bohemian Rhapsody in Beeld en Geluid

21 november 2014
Hilversum

Wat is dan toch het geheim van de plaat uit 1975, die bestaat uit een ballad-, een opera en tot slot een rockgedeelte? Om die vraag te beantwoorden was er donderdag, een dag voordat de stembussen voor de jaarlijkse Top 2000 online gingen, een symposium binnen Beeld en Geluid. Onder hen ook burgemeester Pieter Broertjes. Yesterdag van The Beatles is volgens hem het beste nummer ooit, al vond presentator Matthijs van Nieuwkerk dat wel weer een wat ouderwetse keuze.

Verschillende wetenschappers (ja, echt waar) probeerden een antwoord te geven op de vraag waarom Bohemian Rhapsody volgens velen nu de beste plaat ooit gemaakt is. Eerst enkele feitjes op een rij: van de Bohemian Rhapsody-stemmers is 51 procent man en 49 procent vrouw. De gemiddelde leeftijd is al jaren rond de 41,9 jaar. Er komen dus ieder jaar ook weer jongeren bij die stemmen op de klassieke van Queen. De clip van het nummer is destijds voor 4.5000 pond in vier uur tijd opgenomen en bereikte ook in Nederland destijds de eerste plaats. Welk nummer daarna op 1 kwam in de Nederlandse hitlijsten? Willempie van André van Duin.

Een andere verklaring voor het succes van Bohemian Rhapsody is dat het 'lange' nummer weinig wordt gedraaid op de radio, net als de overige nummers in de top vijf als Stairway to Heaven van Led Zeppelin en Hotel California van The Eagles.
Het symposium gaf ook een kijkje in de toekomst op basis van de verzamelde gegevens. Blijft Bohemian Rhapsody de komende jaren de Lijst der Lijsten aanvoeren? Hitlijstdeskundige Sieb Kroeske, professor Elmer Sterken (econometrist) en statisticus Tom Goris durfden daar niet keihard ‘ja’ op te zeggen. Bijna de helft van de ondervraagden (49 procent) vindt Bohemian Rhapsody de terechte nummer 1, terwijl 47 procent het tijd vindt voor een ander nummer. De voorspelling voor dit jaar was wel dat Bohemian Rhapsody ook dit jaar op de eerste plaats staat, maar Hotel California komt eraan.

Hoogtepunt van het symposium was toch wel de muzikale bijdrage van klassiek pianiste Iris Hond. Zij bekende het nummer nog nooit te hebben gehoord toen zij werd gevraagd voor het symposium. 'Aanvankelijk leek het een te gekke compositie, maar toen ik het nummer ontleedde was ik teleurgesteld. Inhoudelijk is het helemaal niets, maar het nummer zat deze week wel dag en nacht in mijn hoofd.'

Sleutel van het succes is volgens haar dat de luisteraar zowel met taal als fysiek wordt betrokken. Freddy Mercury bouwde de spanning op naar het rockgedeelte wat voelt als een verlossing. Dan pas is het ritme weer terug. Uiteindelijke conclusie van Hond: 'Het heeft de tijd doorstaan, maar ik heb geen idee waarom?