Werk in uitvoering: 'Der Bogen'

19 november 2014
Amstelveen

In een loods op een industrieterrein in Weesp werkt Armando samen met twee assistenten (en een hoogwerker) aan het kunstwerk. Het wordt een van de grotere beelden uit zijn rijke carrière. Van top tot teen besmeurd met klei, zijn voeten ingepakt met twee Albert Heijn-tassen, bouwt hij op respectabele leeftijd vol overgave aan de immense creatie. Zijn assistenten helpen hem met voelbaar enthousiasme en respect - en volgen Armando's aanwijzingen nauwlettend op. 'Een beetje klei daar nog, nee niet daar, - ja daar.' De gelauwerde kunstenaar creëerde al talloze grote beelden, van Almere tot Keulen en California. Hoewel het proces tot de totstandkoming omvangrijk is, blijft Armando nuchter: 'Het is pas echt interessant als het klaar is,' zegt hij.

Klei

Om Der Bogen vorm te geven is meer dan 1200 kilo klei nodig. Na het kleien zal het werk gegipst worden; en dat wordt de basis voor de gietvorm. Die gipsvormen worden vervolgens in delen naar de bronsgieterij gebracht. 'Schrijf maar in je artikel dat die gieter ook ontzèttend veel verdient,' zegt Armando ondeugend, om aan te geven dat de prijs van het werk (ruim drie ton) niet zomaar uit de lucht komt vallen. Der Bogen wordt grotendeels gefinancierd uit het project kunst voor kunst: niet openbare kunstwerken in bezit van de gemeente Amstelveen worden verkocht, om daar kunst voor de openbare buitenruimte voor terug te krijgen. In dit geval 'een echte Armando'; vooral kunstkenners weten dat het om een uitstekende deal gaat.

Brons

Der Bogen wordt het eerste kunstwerk van Armando in de Amstelveense openbare buitenruimte. In de ABN Amro in Amstelveen stond jaren een sculptuur van een wiel, maar dat is net verhuist naar Eindhoven. De plek voor Der Bogen, bij de fontein op het Stadsplein, vindt de kunstenaar in ieder geval zeker mooi. Bijkomend voordeel is dat diefstal (brons is in trek bij het dievengilde) op die plek niet waarschijnlijk is. Bovendien wordt het werk verankerd. 'Maar je weet het nooit,'zegt Armando. 'Ze komen gewoon met een vrachtwagen in werkpakken, vaak weten mensen niet eens dat het dieven zijn.'

Inspiratie

De kunstenaar woont afwisselend in Amstelveen en Berlijn (Potsdam). Hij exposeerde twee keer eerder in het Amstelveense Cobra Museum en het is niet ondenkbaar dat het Cobra nogmaals een expositie van de Amstelveense kunstenaar zal inrichten. Maar werken doet hij overwegend in zijn atelier in Duitsland - en dat heeft een reden: 'Ik heb ooit aan een toenmalig Amstelveens burgemeester aangegeven geïnteresseerd te zijn in een atelier in Amstelveen. 'Nee, het was niet Van Zanen, iemand daarvoor. Ik zei: als er een atelier voor me is, kan ik hier werken. Ze zouden er achter gaan, maar ik heb nooit meer wat gehoord,' zegt hij.

Trots

Of hij toch trots is dat straks zijn kunstwerk in het centrum van Amstelveen komt te staan? 'Trots? Ik ben nooit trots,' zegt hij ferm. 'In Potsdam zijn ze juist trots op mìj,' lacht hij. 'Ik vermoed dat de meeste mensen in Amstelveen die zich nu met mijn werk bemoeien nog nooit van mij hebben gehoord. Of ik dat jammer vind? Ach welnee, ik ken mensen die volmaakt gelukkig zijn zonder enige vorm van kunst in hun leven. Ik kan het mij niet voorstellen, maar ze zijn er. Ze denken dat kunst een soort hobby is,' zegt Armando.

Bobbelig

Zittend op een stoel tuurt de eigenzinnige kunstenaar regelmatig naar imperfecties in zijn werk; om dan weer - liefdevol omhoog geholpen door zijn assistenten - zelf een deel te kleien. Het is een bijzonder creatief proces. 'Het moet bobbelig, niet bultig,' tipt hij zijn assistent. Het oog van de meester wordt nimmer betwist: alleen Armando weet waar de vormen verbeteringen nodig hebben. Als zijn assistenten voorstellen aan het eind van de werkdag de handen te wassen, is Armando een beetje teleurgesteld: 'Kan ik morgen weer verder?'