Dak eraf met Handsome Poets tijdens Alphen d'Huez

08 september 2014
Alphen aan den Rijn

Ester van Gils, een van de negen kernvrijwilligers die Alphen d'Huez organiseren, kijkt glunderend naar het festivalterrein. Haar bijna verdwenen stem duidt erop dat de afgelopen dagen heel veel is gepraat en gedaan om deze dag tot een succes te maken. 'Ik vind de sfeer op het terrein geweldig. Iedereen heeft het naar zijn zin, de muziek is goed, de friet is lekker en het loopt allemaal op rolletjes. Maar het ziet er ook fantastisch uit, iedereen heeft er zo hard aan gewerkt.'

In 2011 ontstond Alphen d'Huez, omdat een van de vrijwilligers mee wilde fietsen met Alpe d'Huez. 'Om het inschrijfgeld bij elkaar te brengen, organiseerden we een evenement in Het Kasteel. We haalden bijna 5.000 euro op, dus een herhaling in 2012 was een logisch gevolg.' Na het faillissement van het poppodium werden Biercafé De Natte en Swingcafé Querelle in 2013 de locatie. 'Er kwamen bijna zevenhonderd bezoekers en we haalden 10.000 euro op. Maar we hadden ook het gevoel: We kunnen meer! Vandaar dit jaar een echt openluchtfestival.' En inderdaad, in totaal duizend bezoekers doen het terrein aan.

Handsome Poets
Naast George Baker, die de bezoekers mee terugneemt in de tijd met Little green bag, Sing a song of love en natuurlijk Una paloma blanca, verzorgt de jazz- en funkband The Cool Quest een optreden en als hoofdact is The Handsome Poets aangetrokken. Het dak gaat er dan totaal van af. Frontman Tim van Esch krijgt het publiek een uur lang aan het handen zwaaien, dansen, springen en zingen. De band speelt elf eigen nummers en een cover van de Simple Minds Don't you forget about me. Ook 's avonds, als de drukte op haar hoogtepunt is, zit de stemming er prima in met meeslepende optredens van Bas Paardekooper and The Blew Crue, de Rotterdamse folkband Wolf in Loveland, Mensergerjeniet, De Skaggerz, Pearl Jamming en Voodoo People.

Kostenneutraal
'Naast de optredens hebben we een loterij met prijzen, een shop met allerlei producten, horeca en er is ook allerlei vermaak voor de kinderen. Vanavond als het donker is, projecteren we ons logo, de KWF-krab met gitaar, op de witte muur van het Kluwer gebouw.' Het doel, minstens weer 10.000 euro ophalen, ligt binnen handbereik, ondanks de grotere opzet van Alphen d'Huez. 'Dankzij het Alphense bedrijfsleven en onze financiële man Rob van Gils zijn we bijna kostenneutraal uitgekomen. Dat betekent dat het grootste deel van de opbrengst naar KWF Kankerbestrijding kan.' Bij het te perse gaan van deze krant was nog niet bekend wat de opbrengst precies is.