Taurusavenue wordt black spot: 'Moeilijk menselijke oorzaken te beïnvloeden'

11 august 2014
Hoofddorp

Een kort overzicht van de meest recente ongevallen: zondag 27 juli botsten twee personenwagens op elkaar en één bestuurster raakte hierbij gewond, dinsdag 29 juli kwam bestuurder met zijn auto op z'n kop terecht nadat hij met zijn auto op een stilstaande oprijwagen reed en zaterdag 2 augustus werd een kindje uit een auto geslingerd na een botsing tussen twee personenwagens. Ook de eerdere reeks ongevallen betrof vooral de kruising van de Taurusavenue met de Rijnlanderweg.

Bewegwijzering
Meeschrijvers op onze website dichtbij.nl hebben zo hun eigen mening over de weg. Bloemenman1960: 'Probeer vanaf Hoofddorp Centrum maar eens in de P+R parkeergarage te komen, wat een capriolen je dan moet uithalen? Dan praat ik nog niets eens over de matige bewegwijzering, ineens is die weg en moet je het zelf maar uitzoeken, lekker klantvriendelijk allemaal. Ik kwam zelf vorige week, komende vanaf de A4, een spookrijder tegen.' Arie Hoog: 'Maak er een 30 kilometerzone van en leg er wat drempels in. Daar is de gemeente erg goed in.'

Toch ligt het volgens sommigen niet alleen aan de indeling van de weg. 'Je moet verder dan je motorkap kijken en stoppen voor oranje en rood. Pak de overtreders eens aan, voordat iedereen er weer onder moet lijden,' aldus Flits. 'Zelfs de gemeente denkt echt dat het aan de weg ligt, maar mensen neem zelf eens je verantwoordelijkheid en doe wat je moet doen: auto rijden en dus niets anders,' reageert Briljant.'

'Wat we eigenlijk zien, is dat veel ongevallen gebeuren door menselijk falen, door rood licht rijden, te hard rijden of onder invloed zijn van alcohol,' is de reactie van een gemeentelijk woordvoerder.

Verkeerspsycholoog
'Dus als gemeente is het heel moeilijk te bepalen hoe deze oorzaken te beïnvloeden zijn. Wellicht vallen de stoplichten niet genoeg op of rijden mensen op de relatief nieuwe weg nog te veel op de automatische piloot.' De gemeente heeft een onderzoek laten uitvoeren, waarvan in de loop van deze week de uitslagen bekend worden.

'We hebben de technische kant laten onderzoeken, maar ook een verkeerspsycholoog gevraagd om de menselijke oorzaken in te analyseren. We vinden uiteraard dat de weg geen black spot moet worden.'