[fotoreportage] Maatschappelijke beursvloer: geen absoluut record, maar wel 'deals' van kwaliteit

16 april 2014
Maastricht

Precies op het moment dat Hoes zijn toespraak begon, brak de zon door. Hoes vergeleek het meteen met het licht dat dankzij een initiatief als de beursvloer doorbreekt in de manieren waarop bedrijven en maatschappelijke organisaties elkaar steeds beter weten te vinden. Zelf had hij ook iets meegebracht. De gemeente, aldus Hoes, gaat de organisaties Sjoen!, Centrum voor Natuur en Milieu-Educatie (CNME) en Stuurgroep de Maas helpen om zwerfafval in de natuur van Maastricht en omgeving op te ruimen. Om die deal kracht bij te zetten, overhandigde hij symbolisch een set biologische vuilniszakken, werkhandschoenen en een heuse ‘afvalknijper’ aan Lara Klaassen, directeur CNME Maastricht. Met deze eerste match was de spits eraf. De beursvloer binnen in het 'business centre' van de Geusselt kon beginnen.
 
In krap twee uur werden tal van deals gesloten. Zo gaat de Maastrichtse volkszanger Huub Adriaans een optreden verzorgen voor Te Gekke Buren, een project van Mondriaan. In ruil voor dit optreden mag hij tijdens de door Mondriaan georganiseerde antiekmarkt collecteren voor zijn project Kinderen in eenzaamheid. 

Raadslid Jan Hoen wordt uitgenodigd om met een delegatie van de gemeenteraad Maastricht uitgebreid te dineren in de Kookketel in Wittevrouwenveld. Tijdens dat etentje verzorgen de medewerker en vrijwilligers een presentatie voor hun gasten over hun werkzaamheden in de Kookketel. Een mooie reclame voor hun project! En twee medewerkers van WML gaan op een zaterdagochtend lesgeven aan de kinderen van de Wie-Kent School, in de hoop dat dit veel nieuwe werknemers in spe oplevert voor hun bedrijf. En zo kwamen er talrijke andere deals tot stand die je van te voren niet zou bedenken. 
Veel aanwezigen vonden het prachtig om te zien hoe de hoekmannen- en vrouwen vragers en aanbieders aan elkaar koppelden. Vaak was het aan elkaar voorstellen alleen al voldoende om de creativiteit er vanaf te laten spatten. De ‘hoekmensen’ waren dan ook vooraf goed getraind in het bij elkaar brengen van 'partijen met potentie' om iets voor elkaar te betekenen.
 
Tegen 16.00 uur stond de teller op 191 matches. Een heel stuk minder dan het enorme aantal van 263 van de oktoberbeurs. Maar dat was ook niet de ambitie van deze lentebeurs, die bewust bescheidener was van opzet. Diverse van de in oktober gemaakte matches zijn trouwens nog ‘in uitvoering’. Bovendien werd nu extra kritisch gekeken naar de kwaliteit van de matches. Ook was er meer tijd voor het stellen van de ‘vraag achter de vraag’. De sfeer was daardoor nog gemoedelijker dan vorige keer, toen vragers en aanbieders elkaar zochten in de overladen zaal van het United World College.
 
Toch werden ook de mensen die 'kicken' op records op hun wenken bediend. Procentueel namelijk werd het record van oktober ruimschoots verbroken. In oktober werden per deelnemend bedrijf 2,8 matches gemaakt. Met circa zestig deelnemende bedrijven en 95 maatschappelijke ‘vragers’ zit dat nu boven de 3. ,,Het bedrijfsleven en de maatschappelijke organisaties hebben de smaak van maatschappelijk makelen duidelijk te pakken!", concludeert de organisatie  
 
Foto’s en filmpjes van de beursvloer zijn vanaf 16 april te bekijken op www.beursvloermaastricht.nl
 
Binnenkort besteden we op dichtbij.nl nog aandacht aan enkele bijzondere deals.
 
De volgende Maatschappelijke Beursvloer Maastricht zal plaatsvinden in oktober.