A9-dossier: Wethouder springt in de bres voor voorganger

02 october 2013
Amstelveen

Nu het Pols-contract van 100 miljoen van tafel is en gemeente Amstelveen niet langer risicodragend is (de volledige ondertunneling is ingeruild voor een 4-baans verdiepte ligging van de Rijksweg, voor een prijskaartje van 38 miljoen euro), is Raat opgelucht.

'Natuurlijk is het nog steeds veel geld,' zegt Raat desgevraagd, 'maar ik denk serieus dat we onze handen mogen dichtknijpen. Met dit nieuwe contract en het vermijden van risico's leggen we in de toekomst geen enorme claim op onze kinderen, die in Amstelveen moeten opgroeien.'

Raat neemt het op voor zijn voorganger Pols, die toch een beetje de Zwarte Piet kreeg voor zijn omstreden handtekening. 'Remco Pols deed het in zijn tijd, ik in mijn tijd. Maar ik weet zeker dat we allebei het belang van Amstelveen als leidend motief hadden. Pols de schuld geven is onterecht. Achteraf weet iedereen natuurlijk hoe het moet, maar toen, toen lagen de zaken heel anders,' aldus Raat.

Kleine speler

Raat, die zich de laatste jaren hard maakte om het uiteindelijk risicovolle contract van tafel te krijgen, bemerkte in het proces dat Amstelveen als gemeente een bijzonder kleine speler was in het politieke spectrum, met Rijk, Provincie en Amsterdam als grootheden. Mede door een goed netwerk binnen politieke en ambtelijke kringen wist Amstelveen de bureaucratische A9-deur, die potdicht zat, beetje bij open te breken. 'Daarvoor verdient burgemeester Jan van Zanen bijvoorbeeld een groot compliment,' zegt Raat, die zelf als oud-voorlichter van gemeente Amsterdam ook wel degelijk baat had bij zijn netwerk, ook binnen de landelijke VVD.

Laatste dag

Raat heeft vooral veel te danken aan de opstelling van minister Melanie Schultz en de steun van gemeente Amsterdam in het proces. 'Ik zal Schultz tot op mijn laatste dag dankbaar blijven, zij was het uiteindelijk die zei: 'Hier moeten we iets mee' ondanks dat er een contract lag waar ze ons aan hadden kunnen houden. Ook Amsterdam hoorde onze noodkreet: 'Help ons, want we hebben een mega-probleem.'

Intimidatie

'Het is heel eenvoudig om je als 'kleine partij', zoals Amstelveen in dit verhaal was, te laten intimideren door bijvoorbeeld de provincie,' zegt Raat. 'Er lag een contract met ons en niemand hoefde natuurlijk iets. Als een kleine partij iets wil in zo'n miljardenproject (de verbreding van het Amstelveense deel van de Rijksweg maakt onderdeel uit van het verbredingsplan A6-A9, waarmee 4 miljard euro is gemoeid, red.) dan wordt iedereen toch zenuwachtig. Een extreme verhoging van de gemeentelijke OZB om toch aan die bijdrage van 100 miljoen te kunnen voldoen was veel eenvoudiger geweest in de ogen van de provincie, dan de weg die nu wordt afgelegd; het hele wetgevingsproces moet bijvoorbeeld opnieuw. Dat is een enorme klus, waar eigenlijk niemand zin in had. Maar we hebben ons gelukkig nooit laten intimideren en we zijn toch tot een voor ons bevredigend resultaat gekomen.'