Hoog tijd voor dubbel spoor Leiden-Utrecht

02 june 2009

In 1985 moest het tweede spoor er zijn. Het kwam er dus niet. In 1990 kwam weer hoop: in 1998 zou het er dan toch echt liggen, bleek uit plannen van het Rijk voor de NS. Tot het ministerie een jaar later besloot de geldkraan toch dicht te draaien.

'Uitstel na uitstel voor spoorverdubbeling.' Zo kopte het Leidsch Dagblad 16 jaar geleden, in april 1993. Het verhaal voert een voorlichter van de NS op: "Er zijn plannen, maar wanneer die een feit zijn? 1999, 2000..."

De voorlichter is lang vervlogen. De plannen ook: voorlopig is er geen enkel uitzicht op een tweede spoor, ondanks de wens van Leiden, Alphen, Bodegraven én de NS. "Laat duidelijk zijn dat wij ook de noodzaak van spoorverdubbeling zien", zo laat een voorlichter van de NS weten.

"Wij willen vier keer per uur kunnen rijden (in plaats van twee keer zoals nu, red.) Maar wij kunnen het wel willen, het is vooralsnog een geldkwestie: het Rijk maakt de afweging voor hoeveel mensen een verbetering voordeel oplevert. Op basis daarvan maken ze een lijst van waar het geld naar toe moet. Vooralsnog staat dit traject daar niet hoog op. De provincie kan ook infrastructuur financieren. Maar die hecht nu meer aan de Rijn Gouwe Lijn."
Dus ondanks de fulltime Leidse lobbyist, gaat de onderkop bij het verhaal uit ’93 voorlopig nog steeds op: 'Boemel sukkelt voort.'