Kleine Audi A1 grote klasse

01 july 2010

Audi is een premiummerk en de enige van de grote 'Duitse Drie' (BMW, Mercedes en Audi) die nu met een zeer compacte auto komt. Eigenlijk is hij dus concurrentieloos, als je naar deze drie merken kijkt. Maar BMW heeft natuurlijk Mini in haar stal en juist op Mini-rijders mikt Audi met deze A1. Ook wordt de Alfa MiTo nog aangedragen als tegenstrever. Een overzichtelijk speelveld dus.

Audi mikt met de A1 op een wat jonger publiek (bandbreedte tussen de 25 en 39 jaar), maar of dat gaat lukken, is twijfelachtig. Zakelijk moet men wel goed kunnen scoren, want ook in de leasemarkt begint klein in te raken en in de zakelijke markt is een Audi zeer gewild. Zoals men bij Audi ook denkt, dat de helft van de koper vrouw zal zijn.

Dakbogen

Dit wil overigens niet zeggen dat de A1 een typische vrouwenauto is. Dat is hij zeker niet. Het is een lekker dik ding, zeker aan de achterkant. De overhang achter is zeer kort, waardoor de A1 een krachtige uitstraling heeft. In het front zien we ook bij de A1 de karakteristieke en markante singleframe grille. Die wordt geflankeerd door op kattenogen lijkende koplampen die als optie geleverd kunnen worden met een stilistisch strakke lijn LED's. Ook het overwegen waard zijn de in contrasterende kleur uitgevoerde dakbogen. Die zetten de contouren van de A1 nog wat extra aan. De A1 is geen, zelfs niet in het B-segment, grote auto. Hij is nog geen 4 meter lang (3,95 meter) en 1,74 meter breed. De wielbasis bedraagt 2,47 meter.

Kwaliteitsbeleving

Ook van binnen is de A1, die (vooralsnog?) uitsluitend als driedeurs hatchback geleverd zal worden, geen al te grote auto. Voorin ben je het beste uit. Achterin kom je er wat betreft de beenruimte bekaaid af, zeker als de stoelen in de achterste stand staan. De laadruimte houdt ook niet over met 270 liter. Die is echter (door de achterbank neer te klappen) uit te breiden tot 920 liter. Waarmee het interieur van de A1 het meest imponeert, is de kwaliteitsbeleving. Je ziet echt in een Audi. Zo is het infotainmentsysteem zelfs overgenomen van Audi's vlaggenschip: de A8. Ook staat de afwerking op eenzame hoogte in deze klasse. Schitterende materialen en heel kleine toleranties. Grote klasse. Wil je de A1 nog lekker opleuken, dan kun je kiezen voor een zogenaamd competition kit legend interieur. Ventilatieroosters, middenconsole, portiergrepen, binnenspiegel, vloermatten en bij de plus ook sportstuur, pookknop en handremgreep vallen dan helemaal op.

Rijden

In en rond Berlijn hebben we kunnen rijden met de A1 met 1.2 TFSI, 1.4 TFSI en 1.6 TDI-motor. De kleinste, die wat later beschikbaar zal zijn (denk aan oktober/november), levert 63 kW/86 pk en een 160 Nm koppel. Je hoort en voelt dat hij er wat harder aan moet trekken, maar zeker in ons land, is deze motor zo gek nog niet. Hij is in ieder geval lekker zuinig met een gemiddeld verbruik van slechts 5,1 l/100 km. Toch zorgt hij voor een topsnelheid van 179 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 12,1 seconden.

De 1.4 TFSI is aanmerkelijk krachtiger met zijn 90 kW/122 pk en 200 Nm. Dat merk je ook. Hij is lekker pittig, heeft voldoende souplesse en doet de sprint van 0 naar 100 km/uur in minder dan tien tellen (9,2 seconden) en haalt de 200 km/uur. En dat dan bij een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km. Van de 1.6 TDI zijn twee varianten. De 66 kW/90 pk was niet beschikbaar, dus stapten we in de versie met 77 kW/105 pk en 250 Nm. Wat een koppel bij weinig toeren! En hij is lekker pittig (0-100 km/uur in 10,8 seconden) en haalt een top van 187 km/uur. Meer dan 3,9 l/100 km verstookt deze motor niet.

De A1 heeft een zeer volwassen rijgedrag. Hij stuurt lekker scherp, heeft geen moeite met hoge snelheden en vertoont in bochten een licht onderstuur, dat heel simpel is te corrigeren.

Prijzen

Voor kwaliteit moet betaald worden, dus is de A1, zoals eigenlijk elke Audi, geen goedkope auto. Prijzen beginnen bij 17.500 euro voor de in het vierde kwartaal leverbaar wordende1.2 TFSI Attraction. Alleen met deze motor kom je onder de twintig mille uit (1.2 TFSI Ambition 19.500 euro). De 1.4 TFSI is leverbaar vanaf 21.200 euro. Met S tronic zeventraps automaat kost hij 22.500 euro. Voor de 77 kW/105 pk sterke 1.6 TDI moet minimaal 23.150 euro (Attraction) worden betaald.