De informatie op deze pagina wordt u aangeboden in samenwerking met

Pijnpunten AOV-Zaanstreek boven water

DE ACHT VAN WACHT (Foto: Annemieke Goudsmit)
1 / 1
zoom out
ZAANDAM - De problemen met het AOV-Zaanstreek (aanvullend openbaar vervoer voor ouderen en gehandicapten) worden nu erkend en aangepakt. Zowel de gemeente als de vervoerder Bios hebben toezeggingen gedaan en zijn nu aan de slag om het AOV te verbeteren. Met de campagne 'De acht van wacht' moeten alle feiten boven water komen. Bij zorgcentra, het Zaantheater en andere hotspots voor gebruikers van het AOV liggen klachtenformulieren klaar. Aanjagers Imka Monsma en Annemieke Goudsmit roepen mensen op hun verhaal te doen.

Samenwerking
De gemeente (wethouder Jeroen Olthof), vervoerder Bios (Henk Driessen) en Ervaringen AOV Zaanstreek (Imka Monsma en Annemieke Goudsmit) werken gezamenlijk aan een beter AOV. De drie partijen blijven in overleg om het vervoer voor ouderen en invaliden duurzaam te verbeteren. Een gebruikersplatform kan in de nabije toekomst ook helpen het AOV-Zaanstreek gezond te maken en te houden. Bios heeft toegezegd dat ze in ieder geval nu al in de avonduren en in de weekenden de capaciteit opschalen. Wethouder Jeroen Olthof is bereid meer geld in het AOV te steken, wanneer dat nodig blijkt te zijn. Olthof: "Het gaat allemaal goedkomen". 

Feiten
Er zijn veel schrijnende verhalen, maar er zijn weinig meldingen. Ook op de onafhankelijke website die speciaal voor deze meldingen is gemaakt komen mondjesmaat meldingen binnen. Imka: "Met de campagne 'De acht van wacht' komen wel alle feiten boven water. Die informatie hebben we nodig om goed ik kaart te brengen wat er precies nodig is om het AOV-Zaanstad beter te laten werken." Ook de gemeente en de vervoerder willen dat ouderen en mensen met een handicap veilig en zonder zorgen er op uit kunnen. De gemeente betaalt er voor om deze mensen uit hun isolement te halen, het moet dan wel goed geregeld zijn.

Vertrouwen
Veel mensen hebben afgehaakt, durven niet meer met het Biosbusje. Te onzeker of je wel wordt opgehaald, soms veel extra wachttijd. Ze zorgen voor ander vervoer of blijven liever thuis. (Zie hier een korte reportage >>.) Imka: "We willen het vertrouwen terug in het AOV-vervoer, zodat de gebruikers weer veilig en zorgeloos hun sociale leven op kunnen pakken. Het gaat vaak al allemaal moeilijk genoeg."

Melden
Problemen met het taxibusje voor ouderen en gehandicapten graag melden! Melden kan op verschillende manieren. Alle meldingen komen bij Ervaringen AOV Zaanstad aan. Dit is een initiatief van Imka Monsma en Annemieke Goudsmit, voor en door gebruikers van het AOV.
- Melden op de website https://meldpuntaovzaanstr.wixsite.com/aov-ervaringen
- Melden via het formulier 'De acht van wacht'
- Melden per email: meldpuntaovzaanstreek@gmail.com
- Melden per telefoon: 06 55985099

Meer informatie op de website >> 

Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 20 mei 2017


Plaats een nieuwsbericht
Facebook
Heb je nog geen account? Registreer
Wachtwoord vergeten? Klik hier
Agenda

meer agenda »

Registreer je nu voor de nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van het nieuws uit jouw regio
Registreer je nu voor de nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van het nieuws uit jouw regio.
Dichtbij X
  • Wekelijks

    Ontvang elke vrijdag het nieuwsoverzicht van jouw regio
  • Dagelijks

    Elke dag het laatste nieuws uit jouw regio
  • Nieuws alert

    Direct op de hoogte van grote gebeurtenissen in jouw regio