De informatie op deze pagina wordt u aangeboden in samenwerking met

Busje komt zo... Veel schrijnende klachten over AOV Zaanstad

Imka Monsma (helemaal rechts) sprak met wethouder Jeroen Olthof. "We staan in de kou!" (Foto: Annemieke Goudsmit)
1 / 1
zoom out
ZAANDAM - Hoe staat het met het aanvullend openbaar vervoer (AOV) in Zaanstad? Er zijn veel klachten. Meer dan anders? Zijn het incidenten? Of kan BIOS het niet waarmaken en wordt het tijd dat de gemeente ingrijpt?


Vragen
BIOS, ook wel bekend als de regiotaxi, verzorgt het transport van rolstoelrijders, mensen die slecht ter been zijn en anderen die geen gebruik kunnen maken van het reguliere openbaar vervoer. De gemeente Zaanstad is opdrachtgever van de BIOS-groep. De zus van Imka Monsma is een van de gebruikers van de BIOS taxibus. Imka: "Mijn gehandicapte zus wachtte weer uren in haar rolstoel op een rolstoelbus. Om 10.30 uur besteld en pas om 00.45 uur opgehaald! En het ergste is dat het niet de eerste keer was. Gemeente Zaanstad, wanneer wordt vervoer voor gehandicapten en ouderen nu eens ECHT goed geregeld? Ik vind dit onacceptabel!" Imka is helemaal klaar met alle problemen die haar zus en andere gebruikers ervaren. Ze vindt dat de gemeente haar verantwoordelijkheid moet nemen en gebruikers niet langer in de kou moet laten staan. Imka, haar twee dochters en drie rolstoelrijders van Rolstoelrijders Zaandam zaten daarom donderdagavond 13 april ingepakt met muts en sjaal in de raadszaal van het Zaanse gemeentehuis. Roland van Braam (SP), gesteund door Rosanne Kolvers (GroenLinks), stelde de verantwoordelijke wethouder Jeroen Olthof vragen over de vele klachten betreffende het AOV in de Zaanstreek. De wethouder liet weten dat, voor zover hem bekend, er niet beduidend meer klachten zijn gemeld dan anders.

Klachten
De chauffeurs van BIOS/regiotaxi vervoeren veelal invalide en/of zieke mensen die allerlei lichamelijke klachten hebben. De chauffeurs zijn behulpzaam, vriendelijk en attent voor hun passagiers. Maar er gaan wel steeds vaker schrijnende verhalen rond over mensen die uren extra moeten wachten op hun vervoer met een taxibus. Mensen worden soms uiteindelijk helemaal niet opgehaald. Ook zijn er mensen die veel eerder dan besproken worden opgehaald, en die dan moeten tekenen voor goedkeuring van de rit omdat ze anders niet mee mogen. Mensen zitten regelmatig te lang in de taxibus, omdat per rit meerdere passagiers vanaf diverse ophaallocaties naar verschillende bestemmingen worden gebracht. De centrale is niet altijd bereikbaar en afspraken lopen soms verkeerd door miscommunicatie. 

Ervaringen
Is de kwaliteit van het AOV daadwerkelijk achteruit gegaan? Dat is onduidelijk, omdat de meeste mensen geen melding doen van hun vermoeiende, te lange rit. 'Het heeft toch geen zin om te klagen', denken ze dan. En klagen; waar en hoe? Imka Monsma heeft nu met Annemieke Goudsmit van Rolstoelrijders Zaandam het initiatief genomen ervaringen van AOV-gebruikers te verzamelen. Goede en slechte ervaringen kunnen vanaf vandaag gemeld worden op de website Ervaringen AOV Zaanstreek >>. Melden heeft wél zin! Zo kunnen we het met elkaar aanpakken en prettiger maken.

Meld alle reiservaringen op de website Ervaringen AOV Zaanstreek >> 






Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 14 april 2017


Plaats een nieuwsbericht
Facebook
Heb je nog geen account? Registreer
Wachtwoord vergeten? Klik hier
Agenda

meer agenda »

Registreer je nu voor de nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van het nieuws uit jouw regio
Registreer je nu voor de nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van het nieuws uit jouw regio.
Dichtbij X
  • Wekelijks

    Ontvang elke vrijdag het nieuwsoverzicht van jouw regio
  • Dagelijks

    Elke dag het laatste nieuws uit jouw regio
  • Nieuws alert

    Direct op de hoogte van grote gebeurtenissen in jouw regio