ETEN & DRINKEN |
16 maart 2011
|
17
|
Door hln.be
Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die meer dan één kop koffie per dag drinken, het risico op een hartaanval met 25% verlagen.
Tijdens het onderzoek van The Institute of Environmental Medicine werd rekening gehouden met rookgedrag, alcoholgebruik en het gewicht van de vrouwen. Koffie bevat antioxidanten, die ziekten voorkomen. Ook beperkt koffie ontstekingen.
Er wordt benadrukt dat er nog geen bewijs is dat koffie het risico op een hartaanval inderdaad vermindert, maar het heeft wel belangrijke gevolgen voor de gezondheid.
Professor Susanna Larsson, die zich bezighield met het onderzoek, tegen HLN: "Koffie is een van de vaakst geconsumeerde dranken ter wereld. Het is nog te vroeg om koffie als gezondheidsdrank aan te raden, maar deze resultaten kunnen bezorgde vrouwen geruststellen. Sommigen vermijden namelijk koffie omdat ze denken dat dit ongezond is. Het bewijs groeit echter dat een gematigde consumptie het risico op sommige ziekten kan verlagen als diabetes, leverkanker en mogelijk een hartaanval."