ETEN & DRINKEN |
02 februari 2011
|
9
|
Door www.hln.be
Uit recent onderzoek blijkt dat je minstens acht keer per dag verse voeding moet eten om maximale bescherming te krijgen tegen hartziekten. Een vorig onderzoek wees uit op vijf porties groenten en fruit per dag.
Dagelijks 400 gram groenten eten is wat De Wereldgezondheidsorganisatie aanraadt. Nu blijkt dus uit het onderzoek dat je je hart extra beschermt met elke extra portie groenten of fruit. Bij 300.000 mensen in acht verschillende landen is gebleken dat de mensen die meer dan acht porties per dag verse voeding eten, 22 procent minder kans hebben om te sterven aan een hartziekte. Een portie kan worden gezien als een kleine banaan, een gemiddelde appel of een kleine wortel.
Bij elke extra portie groenten en fruit die je eet, heb je vier procent minder kans om aan een hartziekte te sterven. In de landen waar het onderzoek op gericht was, is de gemiddelde inname van groenten en fruit vijf porties.
Professor Francesca Crowe meldt aan hln.be: "Hoewel de meest voorkomende vorm van hartziekte minder vaak voorkomt bij mensen die veel groenten eten, kan dit ook verklaard worden doordat ze gezonder leven. Er moet dus nog meer onderzoek gebeuren naar dit onderwerp." Uit eerder onderzoek bleek dat er jaarlijks 15.000 levens kunnen worden gered, wanneer iedereen vijf porties groenten en fruit per dag zou eten.