Mensen die minstens twee suikerhoudende frisdranken per week drinken, lopen bijna dubbel zo veel risico op een dodelijke vorm van alvleesklierkanker, aldus wetenschappers.
Uit een 14-jarige studie bij meer dan 60.000 mannen en vrouwen uit Singapore blijkt dat twee calorierijke drankjes per week het risico op alvleesklierkanker met 87 procent doet verhogen. De wetenschappers weten niet of de frisdranken de oorzaak zijn of dat dat mensen die dit drinken vaker een ongezonde levensstijl hebben, wat het risico op kanker vergroot.
Andere studies toonden aan dat frisdrank zorgt voor een stijging in de bloedsuikerspiegel wat de alvleesklier onder extra druk zet. Experts zeggen dat hoe meer suiker je opneemt, hoe meer je bloedsuikerspiegel stijgt wat maakt dat de alvleesklier harder moet werken. Dit kan de groei van het orgaan stimuleren en tot kanker leiden.