De informatie op deze pagina wordt u aangeboden in samenwerking met

OPINIE: Foei! Jij doet je best.

1 / 1
zoom out

ROERMOND - Onlangs werd voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis het predicaat 'Excellente school' toegekend aan 31 basisscholen en 21 scholen in het Voortgezet onderwijs.

Wat heerlijk dat gepassioneerde mensen in het onderwijs, die allemaal hun uiterste best doen om kinderen zo goed mogelijk onderwijs te geven, nu ook eens in het zonnetje worden gezet. Mijn verbazing was dan ook groot over het tumult dat hierop vervolgens ontstond. Het lijkt er op dat het in Nederland, zeker ook in het onderwijs, nog steeds ‘not done’ is als je een pluim krijgt omdat je je best hebt gedaan. 


Waarom mag goed resultaat eigenlijk niet gevierd worden? Veel scholen in Nederland zijn momenteel al aan het werk om het onderwijs te verbeteren. Niet door grote onderwijshervormingen, opgelegd door de overheid. Gelukkig maar, zeg ik dan als VVD-er. Het onderwijs is vooral zelf aan het veranderen waarbij de leerbehoefte van de leerling, in de huidige moderne tijd, veel meer centraal komt te staan. Aansprekende voorbeelden hiervan zijn Sterrenscholen, Netwerkscholen en Stevejobsscholen. Maar het mooie van het predicaat Excellente school is dat het hier juist álle scholen voor in aanmerking kunnen komen. Want om van 'goed' naar 'excellent' onderwijs te komen zijn niet zozeer 'hippe nieuwigheden' nodig, maar vooral visie, deskundigheid en bevlogenheid bij schoolleiding en leraar. 

Bij Excellente scholen gaat het ook niet over programma's die enkel gericht zijn op de knappe koppen. Nee, juist geloof in het kind, leerlingen optimaal uitdagen, hun talenten ontdekken en tot bloei laten komen: de leeropbrengst die door goed onderwijs aan de leerlingen ten goede komt. Dat is waar het om draait. 

Ook in Limburg waren er zes scholen, verdeeld over heel Limburg, die dit predicaat mochten ontvangen. 

Zoals bijvoorbeeld Basisschool de Mozaiek uit Roermond. Een school op de Roermondse Kemp die zich in 5 jaar tijd, door hard werken en passie van schoolleiding, leraren en ouders, van ‘zeer zwak’ tot nu dus ‘excellent’ heeft ontwikkeld. Zij dongen mee naar het predicaat Excellente school om te laten zien dat je niet in een deftige wijk hoeft te wonen om naar een (hele) goede school te kunnen gaan. 

Daarmee stralen ze een ambitie uit die haast on-Nederlands is. Maar die ambitie komt voort uit hun geloof dat je, in samenwerking met ouders, moet proberen uit kinderen te halen wat er in zit. Als je hierin slaagt mag je toch uitstralen dat je trots bent? 

Het predicaat ‘Excellente school’ is voor de Mozaïek een kroon op het harde werken van de afgelopen jaren. Niet omdat ze nu beter zijn dan een andere school, maar omdat ze een voorbeeld zijn voor andere scholen. Om andere scholen te inspireren en zij zich aan zouden kunnen optrekken. 

John Kotter, een van de grote denkers over veranderingen, pleit ervoor om successen te vieren! 52 scholen hebben een pluim gekregen voor hun succesvolle werk. Voor hun inzet om het beste uit onze kinderen te halen. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Chapeau! 

Karin Straus 
Woordvoerder Onderwijs 
VVD Tweede Kamer fractie

Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 20 februari 2013


Reageer via Facebook
Plaats een nieuwsbericht
Facebook
Heb je nog geen account? Registreer
Wachtwoord vergeten? Klik hier
Agenda

meer agenda »