De informatie op deze pagina wordt u aangeboden in samenwerking met

Winnende foto Instagramwedstrijd op kermis gemaakt

1 / 1
zoom out

GRONINGEN - Vier ingezonden foto’s van de instagramactie ‘Groningen & Ik’ vielen donderdagavond in de prijzen. Ook werd de top 24 geveild voor het goede doel. De op de kermis gemaakt foto van Gerrit Ritsema (midden) won de eerste prijs.

“Het is erg leuk, vooral als je weet dat de foto lopend is gemaakt. Altijd als ik in de stad ben heb ik wel mijn spiegelreflex camera bij me of ik maak een foto met mijn iPhone. Daarom heb ik ook achtentwintig foto’s ingestuurd.”


Tasmantoren
Ritsema vond de kermisfoto niet zijn eigen favoriete inzending. “Nee, dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat mijn foto van de Tasmantoren wel hoge ogen zou gooien, maar vooral het meedoen was het leukst.” Volgend jaar doet Ritsema gewoon weer mee. “Het leuke aan de actie is dat je op Instagram een foto maakt en die makkelijk kunt bewerken zodat je meer sfeer in de foto krijgt. Dat kan bij een spiegelreflexfoto natuurlijk ook met Photoshop, maar met Instagram is het klik en klaar,” zegt Ritsema.

Elke Bootsma
De tweede plaats was voor Elske Bootsma met haar foto van fietsen op Hoofdstation, de derde plek was voor Marianne Meijerhof-Elzen. Zij fotografeerde een jongen turend naar het mooie natuurlandschap. “Ik heb mee gejureerd en zowel stad als ommelanden kwamen naar voren in de inzendingen. Heel gevarieerd, dat is het mooie van Instagram en de actie, het spontane van een foto,” zegt Edith Janssens van Hanzecast.
 
Publieksfavoriet
Via Facebook konden de foto’s geliked worden. De foto die het meest geliked werd kreeg de publieksprijs. Deze was voor Gertjan Rodenboog. “Op Koninginnedag een paar jaar geleden zag ik enthousiaste jongeren. Koninginnedag is een van de weinige momenten waarop je dichtbij kan komen zonder irritatie van mensen. Onder de bierspetters door heb ik deze foto gemaakt,” vertelt Rodenboog.

Veertig euro
Op de veiling was het de foto waar het meest op geboden werd, voor veertig euro ging hij de deur uit. “Dat is erg leuk om te horen."

Hanzecast
“Het is de tweede editie van de actie, maar wij organiseren het voor de eerste keer,” vertelt Van Nieuwamerongen. “De actie is bedacht vanuit Hanzecast. Zij wilden iets bedenken dat studenten meer betrekt bij de cultuur op een manier dat aanspreekt in deze tijd. Er waren wel wat minder inzendingen dan vorig jaar helaas, rond de tweehonderdtwintig.” 

Vervolg
Janssens is bang dat de Instagramhype een beetje over is. “Omdat de fotowedstrijd goed werkt, beraden we ons hoe we het bij een vervolg gaan doen. Er is een duidelijk signaal om toch door te gaan.”

Eurosonic
Janssens loopt met een bandje van Eurosonic om haar pols. “Ja, ik ren van hot naar her. Het zou mooi zijn als onze actie volgend jaar in het programma opgenomen kan worden.” Van Nieuwamerongen is van mening dat het vinden van een locatie wel lastig was tijdens Eurosonic. “Ik denk dat er wel wat bezoekers van Eurosonic ook hier even zijn geweest om te kijken, het is allemaal dichtbij elkaar in de stad.”


Reageer via Facebook
Plaats een nieuwsbericht
Facebook
Heb je nog geen account? Registreer
Wachtwoord vergeten? Klik hier
Agenda

meer agenda »