De informatie op deze pagina wordt u aangeboden in samenwerking met

Goederentreinen rijden niet meer over de Brabantroute: minder overlast en treinen met giftige stoffen door Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo

(Foto: Pixabay)
1 / 1
zoom out

TILBURG - De overlast van goederentreinen over de Brabantroute en Bentheimroute is vanaf maandagochtend nagenoeg verdwenen.

De zwaar of gevaarlijk beladen treinen rijden weer over de Betuweroute, waarmee de harde geluiden en trillingen niet meer te horen en te voelen zijn langs de Brabantroute. De treinen moesten volgens een omleiding reizen omdat er een half jaar aan het spoor werd gewerkt.

Betuweroute
Tijdens de omleiding reden de goederentreinen vanuit de Maasvlakte naar Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo en vanuit daar door naar Duitsland. Gezien de drukte in Venlo kon een deel van de giftreinen worden omgeleid via Roermond en Maastricht. Vanaf maandag rijden ze weer vanuit de Maasvlakte via Zevenaar naar Duitsland, zonder daarbij door Brabant of Limburg te komen. Alleen bij bijvoorbeeld nieuwe werkzaamheden, bestaat de kans dat de goederentreinen weer over het Brabantse spoor rijden.

Hinder
Omdat de goederentreinen weer op het spoor rijden wat voor ze gemaakt is, neemt dat een hoop ongemakken weg. De hinder van het geluid van zwaar beladen treinen zal afnemen, ook zal je minder lang stilstaan bij een spoorwegovergang omdat er minder treinen over rijden én is het spoor veiliger omdat er minder treinen met gevaarlijke stoffen passeren. 

Dijksma
Door de omleiding reden er veel te veel treinen met gevaarlijke stoffen over de Brabantroute. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu stelde Kamervragen over dit probleem. Ze wilde het oplossen door tijdelijk toestemming te geven om goederentreinen met grotere risico’s te laten rijden. Uiteindelijk is dat niet doorgegaan en zijn de giftreinen ook via andere sporen omgeleid. Daarnaast is chloortransport per spoor verboden en zijn er extra geluidswallen gebouwd om geluidoverlast te verminderen. Alle maatregelen kan je hier lezen. 

Vertraging
Omdat de treinen amper over de Brabantroute zullen reizen, zorgt dat mogelijk ook voor minder vertraging van de passagierstreinen. “Het zou zomaar kunnen,” zegt Mercedes Grootscholten, woordvoerder van Prorail. Volgens René Vegter, een andere woordvoerder van Prorail, moeten we daar niet te veel op hopen: “Het lijkt me niet dat door de omleiding van de goederentreinen, de passagierstreinen vertraging opliepen. We moeten afgelopen maanden nog evalueren en daarna kunnen we er eigenlijk pas uitspraak over doen.”

De Betuweroute was een halfjaar gedeeltelijk afgesloten omdat er werkzaamheden waren op het spoor tussen Rotterdam en Duitsland. De grootste aanpassing was bij de grensovergang bij Zevenaar. Daar hebben ze de stroomvoorziening van 1500 volt naar 25000 volt veranderd, en dat is beter voor de doorstroming van internationale goederentreinen.


Reageer via Facebook
Plaats je eigen zakelijk nieuws
Facebook
Heb je nog geen account? Registreer
Wachtwoord vergeten? Klik hier
Agenda

meer agenda »