De informatie op deze pagina wordt u aangeboden in samenwerking met

‘Simon & Garfunkel Story’ is vooral een lekker theaterconcert

Heerlijk avondje nostalgie in Etten-Leur. (Foto: Wim Lanser )
1 / 1
zoom out
ETTEN-LEUR - Na drie niet geheel geslaagde kleine zaalvoorstellingen in De Kring stapte ik zaterdagavond weer eens met een goed gevoel de theaterzaal uit. Ik moest daarvoor wel afreizen naar De Nieuwe Nobelaer in Etten-Leur. In mijn situatie was dat slechts een pré, want ik was er al jaren niet meer geweest. Tot mijn genoegen trof ik er al snel een aantal bekende gezichten aan, wat een leuke opmaat was naar een heerlijk avondje nostalgisch vermaak. In dat bescheiden theater, dat in 2019 dan eindelijk plaats maakt voor nieuwbouw, werd niets minder dan de ‘Simon & Garfunkel Story’ tot leven gebracht.

In de praktijk kwam dat neer op een lekker
theaterconcert, waarbij alle grote hits de revue passeerden. Nou ja, bijna
allemaal. Het was tevergeefs wachten op ‘Bright Eyes’ en ‘El Condor Pasa’. En
waarom, vroeg ik me na de laatste toegift af. In ‘the story’ waren wel enkele
nummers opgenomen die niemand gemist zou hebben. Of het aan de techniek van De
Nobelaer lag of dat er in de technische voorbereidingen iets is misgegaan, weet
ik uiteraard niet, feit is wel dat niet alle overgangen even soepel verliepen.
Vooral bij de vertoonde filmbeelden was dat hinderlijk. Plots kwam een gedeelte
van het geluid uit de achterzijde van de zaal. Dat alles mocht de nostalgische
pret uiteindelijk niet drukken. Van het eerste nummer –Sound of Silence- tot de
tweede en laatste toegift – The Boxer- was het zeker voor de oudere jongeren
onder de bezoekers genieten geblazen. Maar zeker niet voor hen alleen. In de
pauze werd ik aangesproken door een bebrilde man die zich voorstelde als een ‘jonger
 iemand’, 
en me zonder aanmoediging vertelde dat hij deze muziek van zijn ouders
had mee gekregen. ‘Het viel me zo op dat vrijwel alle nummers me bekend
voorkwamen. Ik kon ze zo meezingen. Een heel bijzondere ervaring’. Zo zie je
maar dat goede smaak niet aan leeftijd gebonden is en voor mij was het prettig
om te horen dat er nog ouders zijn die hun kinderen de juiste bagage meegeven,
waar ze de rest van hun leven nog veel plezier van zullen hebben. De jongeman –ik
zag hem niet meer terug- zal ongetwijfeld van het tweede gedeelte nog veel meer
genoten hebben, want toen kwam het surplus aan grote hits voorbij. Met het
succes kwam echter ook de klad in de onderlinge relatie tussen Paul Simon en
Art Garfunkel. Ze hadden toen al zo veel hits op hun naam staan dat hun naam
als duo definitief gevestigd was en ze in een adem werden genoemd met andere
legendes, zoals hun grote voorbeeld ‘The Everly Brothers (die ze overigens nog
eerden met ‘Bye Bye Love’). Een productie als dit moet heel wat voeten in de
aarde hebben gehad. Probeer maar eens twee redelijke look-a-likes te vinden die
niet alleen goed kunnen zingen en bewegen, maar dat ook nog presteren in de
stijl van de beoogde iconen. Met Sam O’Hanlon en Charles Blyth is het productieteam
daar uitstekend in geslaagd. Een betere Garfunkel was nauwelijks denkbaar
geweest. Tussen de muzikale hits door vertelden ze om de beurt over het leven
van hun voorbeelden. Niet te lang gelukkig, daar zou ook geen aanleiding toe
geweest zijn, zo dramatisch is het leven van beide artiesten namelijk niet
verlopen. Simon & Garfunkel lieten de muziek hun boodschap verkondigen en
dat mogen Sam en Charles in deze productie gelukkig ook doen van hun broodheren.
Maar goed, the story dan in vogelvlucht: Paul Simon en Art
Garfunkel zaten samen op school in Queens, New York. Ze speelden het witte
konijn en de Chesire Cat in Alice in Wonderland, de
schoolmusical. Geïnspireerd door de Everly Brothers begonnen ze het rock ’n
roll-duo Tom & Jerry. Pas toen ze overstapten naar wat folk-rock genoemd
werd, boorden ze een groot publiek aan. Ze hadden de mazzel dat hun lied Mrs. Robinson werd gebruikt als titelsong voor de
film The graduate, tevens het debuut van Dustin Hofmann. De
rest is geschiedenis. Van het album Bridge over troubled water (1970)
werden er 25 miljoen verkocht. Het was echter lang wachten op die titelsong. ‘Garfunkel’
bracht het pas als eerste toegift, op dat moment kwamen de zakdoekjes massaal
tevoorschijn in Etten-Leur. ‘The Boxer’,
eigenlijk een luisternummer, werd massaal meegeklapt. Na de voorstelling in
Etten-Leur zijn er in Nederland nog vijf van de 46 geplande voorstellingen te
gaan. Het tijdsbeeld wordt handig neergezet aan de hand van beeldmateriaal uit
de jaren zestig. Kennedy, Nixon, Cassius Clay, Jimi Hendrix en Martin Luther King,
tekenfilms van de echte Tom & Jerry, typische jaren zestig-reclames en
beelden van de oorlog in Vietnam zijn dankbare, bewegende rekwisieten in het
geheel. Na afloop was ik wel benieuwd
hoe Sam O’Hanlon en Charles Blyth als hun echte ik klinken. Nu stond hun
performance helemaal in dienst van de droom die weer tot leven moest komen, wat
ze zoals gezegd fantastisch deden. Alles wees erop dat deze productie met liefde
en oog voor detail is samengesteld. Fantastisch ook hoe Blyth net als de echte
Garfunkel niet goed raad wist met zijn handen. Beurtelings in de zakken en aan
de riem of gewoon losjes in de lucht. Bekijk het legendarische concert uit 1981
in New York nog maar eens op DVD en het valt je meteen op! Achter hen speelden Adam Smith (gitaar en
toetsen), Leon Camfield (bas) en Mat Swales (drums) hun eigen bescheiden rol,
met de aandoenlijke stijfheid die zo kenmerkend was voor de beginperiode van
het rock&roll-tijdperk.

 

The Simon & Garfunkel Story – Gezien door Jaap
Pleij op zaterdag 15 april in De Nieuwe Nobelaer in Etten-Leur. De show is nog
te zien op 17 april (Zuiderstrandtheater in Den Haag), 18 april (Theater De Veste in Delft), 19 april (De
Meerpaal in Dronten), 20 april (Chasse Theater in Breda), 21 april (Theater De
Nieuwe Kolk in Assen) en 22 april (Munttheater in Weert). Een echte aanrader!

 

 

Foto: Wim Lanser



Bovenkant formulier





Onderkant formulier



 

Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 16 april 2017


Reageer via Facebook
Plaats een nieuwsbericht
Facebook
Heb je nog geen account? Registreer
Wachtwoord vergeten? Klik hier
Agenda

meer agenda »