Een kopje espresso vertraagt binnen een uur de bloedtoevoer naar je hart, dat ontdekten onderzoekers. De onderzoekers bestudeerden twintig volwassenen die een kopje espresso dronken, ze vergeleken dit met de consumptie van een cafeïnevrije variant.
Hieruit blijkt dat cafeïne de bloedvaten vernauwt, waardoor binnen een uur de bloedtoevoer naar het hart met 22 procent wordt verminderd. Dit komt doordat cafeïne een chemische stof blokkeert die de bloedvaten open houdt.
Er wordt aangeraden niet meer dan vijf kopjes koffie per dag te drinken. De voordelen zijn niet te merken op de korte termijn, maar op de lange termijn kan je hier wel wat van merken, aldus de onderzoekers.